Vědci objevili hormon, jehož účinek napodobuje tělesné cvičení

10.03.2015 - Stanislav Mihulka

Hormon MOTS-c potlačuje přibírání na váze po tučném jídle a bojuje proti rozvoji cukrovky. Skoro jako pořádná rozcvička

Hormony fungují jako signální molekuly v těle a spouštějí rozličné fyziologické reakce. Vědci z Univerzity Jižní Kalifornie objevili nový hormon, peptid kterému říkají MOTS-c. Účinkuje hlavně ve svalech a navrací jim citlivost na další, mnohem známější hormon inzulín. Mezi známými hormony je naprosto unikátní tím, že ho nekóduje DNA v jádře buňky, ale mitochondriální DNA.

Objevitelé prověřili účinek hormonu MOTS-c na myších krmených důkladně tučnou stravou. Takové jídlo obvykle vede k obezitě a k vývoji necitlivosti na inzulín. Injekce hormonu MOTS-c to tomu zamezují a navíc ještě potlačují věkem způsobenou necitlivostí na inzulín. Vlastně tím předchází rozvoji cukrovky.

Jak se zdá, hormon MOTS-c funguje hodně podobně jako tělesné cvičení. Bojuje proti přibírání na váze nerozvážným jídelníčkem a dává do pořádku metabolismus, přinejmenším u myší. Jeho další výzkum by mohl vést k novým způsobům léčby běžných chorob souvisejících s věkem, jako je právě cukrovka.

University of Southern California, Cell Metabolism