Vědci objevili oceán vody na Enceladu. Mohl by v něm být život

07.04.2014 - Petr Broža

Podezření, že by se na ledovém měsíci Saturnu, Enceladu, mohl nacházet podpovrchový oceán, mají vědci už dávno. Nyní se tato možnost potvrdila

Saturnův měsíc Enceladus nepatří s průměrem pět set kilometrů k největším. Přesto je v hledáčku zájmu astronomů, mohl by se na něm nacházet podpovrchový oceán vody. Povrch Enceladu je totiž tvořen, podobně jako Jupiterovy Europy, ledovou krustou. Sonda Cassini navíc na povrchu odhalila gejzíry, které vyvrhují do okolí vodu, páru a také organické sloučeniny.

Vliv gravitace

Podezření, že se na Enceladu nachází voda, tak mají vědci už od roku 2005. Nicméně teprve nyní byla její existence prokázána, i když zatím nepřímo. Autoři studie z římské univerzity Sapienza měřili vliv gravitačního pole Enceladu na sondu Cassini v době jejího průletu a ze změn v gravitačním poli odhadovali hustotu měsíce v místě průletu.

I přes malý průměr má Enceladus kulový tvar, gravitace by tedy měla být ve všech směrech stejná. Pokud by nebyla, gravitační síly by se projevily na rychlosti průletu sondy. Ta se měří jako změna frekvence signálů, jimiž Cassini komunikuje se Zemí. Vědci jsou díky tomu schopni měřit změnu rychlosti družice v řádech desítek centimetrů za hodinu! Toto měření odhalilo vyšší hustotu oblasti na jižní polokouli – a jediným rozumným vysvětlením je podpovrchový oceán.

Voda má totiž vyšší hustotu než led, který se nachází na povrchu měsíce. Podle změn v gravitaci odhadují vědci, že by oceán mohl být až 10 kilometrů hluboký a ležet pod vrstvou ledu o tloušťce okolo 30 km. Tato vodní plocha o velikosti Hořejšího jezera v Americe, druhé největší sladkovodní plochy na Zemi. A právě tento (a případně další) by měly napájet pozorované vodní gejzíry. Vznik tohoto oceánu si vědci vysvětlují působením vzájemných slapových sil Enceladu a dalšího měsíce, Dione – podobně jako Jupiter rozehřívá vnitro svého měsíce Io.

Život pod povrchem?

Pokud by oceán vody skutečně existoval, je možné, že by se v něm mohl nacházet život, alespoň na primitivní bázi. Na povrchu Enceladu sice panuje krutý mráz (minus 180 stupňů), oceán pod povrchem by ale mohl mít teploty výrazně přátelštější. Podle odborníků Enceladus region jižního pólu vyzařuje 15,8 gigawattů energie, což je ekvivalent dvaceti velkých uhelných elektráren.

Ještě zajímavější je z tohoto pohledu Jupiterova Europa. Ta je totiž výrazně blíže a cesta potenciální sondy, s kterou NASA počítá na její průzkum, by trvala podstatně kratší dobu. To ale nevylučuje, že se k Enceladu někdy nevydáme. Jen to zatím není ve finančních možnostech a plánech žádné pozemské kosmické agentury.