Vědci upřesnili stáří vesmíru. Vznikl před 13,82 miliardy let

01.03.2014 - František Martinek

Družice Planck upřesnila v roce 2013 stáří vesmíru na základě měření teplot pozaďového (reliktního) mikrovlnného záření

Dne 21. března 2013 oznámila Evropská kosmická agentura (ESA), že získala
na základě pozorování dalekohledem Planck (startoval 14. května 2009) dosud nejdetailnější mapu rozložení kosmického mikrovlnného pozadí – tzv. reliktního záření (CMB, cosmic microwave background) z doby krátce po Velkém třesku. Družice zmapovala celou oblohu a v oboru mikrovlnného záření registrovala nejstarší světlo z doby, kdy vesmír dosahoval stáří pouhých 380 tisíc let.

Tehdy mladý kosmos zaplňovala horká a hustá „polévka“ vzájemně se ovlivňujících protonů, elektronů a fotonů, jejíž teplota činila přibližně 2 700 °C. Když se protony a elektrony spojily a vytvořily atomy vodíku, záření se oddělilo od hmoty. S rozpínáním vesmíru se pak jeho vlnová délka prodlužovala až do oblasti mikrovlnného záření, které odpovídá přibližně teplotě 2,7° nad absolutní nulou. Na mapě rozložení reliktního záření vidíme drobné teplotní fluktuace, které souhlasí s oblastmi nepatrně odlišných hustot v raných fázích vývoje kosmu. Tyto fluktuace přitom představují zárodky budoucích struktur – dnešních hvězd a galaxií.

Výsledky pozorování naznačují, že se vesmír rozpíná o něco pomaleji, než si doposud astronomové mysleli. Nově určená hodnota Hubbleovy konstanty činí 67,15 ± 1,2 km/s/Mpc (Mpc = megaparsek; 1 Mpc = 3,26 milionu světelných let). V důsledku pomalejšího rozpínání musí být kosmos poněkud starší, než udávaly výsledky z předcházející observatoře WMAP. Podle měření družice Planck dosahuje jeho stáří 13,82 miliardy roků, tj. přibližně o 80 milionů více, než předpokládaly nedávné odhady.

Tajemství vesmíru 2/2014 (speciál)