Vědci transplantovali lidské kmenové buňky primátům s poškozenou sítnicí

28.12.2015 - Stanislav Mihulka

Na obzoru se rýsují náhradní sítnice a další tkáně či orgány z kmenových buněk

Nejspíš se blíží doba, kdy dokážeme nahradit poškozené tkáně, ba i orgány, novými výpěstky ze kmenových buněk. Týká se to i očí, a zejména oční sítnice, která představuje složitou tkáň, a léčí se obtížněji, než jiné části oka.

Japonští vědci vyzkoušeli, jestli je možné vypěstovat z lidských embryonálních kmenových buněk novou sítnici, a pak ji případně transplantovat pacientům s degenerovanou sítnicí.

V experimentu s lidskými embryonálními kmenovými buňkami a laboratorními primáty prokázali, že to možné je. Nejprve vypěstovali tkáň lidské sítnice, pak ji transplantovali primátům, a nakonec ověřili, že se nová sítnice spojí s nervovou tkání hostitelského oka.

Do prvních klinických testů ještě zbývá udělat hodně práce. Bude nutné zjistit, zda je tento postup bezpečný a nevede ke vzniku nádorů, a také jestli vůbec funguje a skutečně vede k obnovení zraku.

Medical Xpress, PNAS