Vědci vynalezli magnetický grafen. Je slibný pro nové technologie

27.01.2015 - Stanislav Mihulka

Zázračný uhlíkový materiál grafen nebýval magnetický. Teď už je, díky spojení se syntetickým magnetickým nevodičem

Materiál z atomů uhlíku uspořádaných do jedné vrstvy v šestiúhelníkové mřížce, čili grafen, má mnoho podivuhodných vlastností. Magnetismus mezi ně ale nepatřil, tedy až doteď. Vědělo se sice, že je možné magnetický grafen vytvořit přidáním malého množství magnetického materiálu, jenže v takovém případě dochází k narušení jiných cenných vlastností grafenu.

Fyzik Jing Shi z Kalifornské univerzity v Riverside a jeho spolupracovníci nedávno přišli s důmyslnou metodou, jak vytvořit magnetický grafen a zachovat mu přitom vlastnosti, kterého ho předurčují k využití v elektronice. Napadlo je umístit plátek grafenu do těsné blízkosti magnetického nevodiče, tedy materiálu, který je magnetický, ale nevede elektrický proud.

Řešením byl syntetický magnetický granát

Jako magnetický nevodič přitom využili granát yttrium-železo (zkratka YIG, obsahuje prvky yttrium a železo), syntetický materiál, který se využívá v mikrovlnných, optických či magnetických zařízeních, jako jsou radary nebo lasery. Pomocí technologie zvané epitaxe z molekulárních svazků ve vakuu vytvořili tenkou a hladkou vrstvu granátu yttrium-železo, na kterou pak umístili grafen. Ukázalo se, že granát yttrium-železo dokáže přenést své magnetické vlastnosti na grafen.

Kdyby vědci použili nějaký magnetický materiál, který by zároveň byl vodičem, tak by tím narušili požadované vlastnosti grafenu. Granát yttrium-železo byl jako nevodič v tomto směru v pohodě. Excelentní elektrické vlastnosti grafenu zůstávají zachovány. Magnetický grafen je velice slibný pro další výzkum, například v oblasti kvantových jevů souvisejících s grafenem a také pro vývoj nových technologií, třeba elektroniky nové generace.

UC Riverside, Physical Review Letter 114: 016603.

• Zdroj fotografií: Shi Lab, UC Riverside