Vědci vytvořili první mapu Jupiterova měsíce Ganymed

14.02.2014 - Petr Broža

Více než 400 let poté, co Galileo Galilei objevil na hvězdné obloze největší měsíc Sluneční soustavy, Ganymed, byla vytvořena jeho mapa

Skupina vědců kolem Geoffreye Collinse z Wheatonské College vytvořila první geologickou mapu největšího měsíce Jupitera, který je současně největším měsícem Sluneční soustavy (je například větší než Merkur). Mapa kombinuje obrázky získané z průletů sond Voyager 1 a Voyager 2 (1979) sondy Galileo, která zkoumala Jupiter z oběžné dráhy v letech 1995 až 2003.

„Tato mapa ilustruje neuvěřitelnou variablitu geologických prvků na Ganymedu a pomáhá nám se zorientovat ve zdánlivém chasu jeho povrchu,“ uvedl Robert Pappalardo z Jet Propulsion Laboratory (NASA). „Mapa pomůže vědcům odhalit evoluci tohoto ledového světa a pomůže nám lépe naplánovat misi, která bude tento svět zkoumat v budoucnu.“

K měsíci Ganymed se totiž chystá sonda Evropské kosmické agentury s plánovaným příletem v roce 2032. Na palubě družice JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) budou také některé instrumenty, které dodá NASA.