Někdo to rád ultrachladné. Vědci z MIT pozorovali tisícovku zmražených atomů najednou

22.05.2015 - Stanislav Mihulka

Nová zobrazovací metoda by měla poodhalit taje supravodivosti nebo kvantových počítačů

Poslední dvě desetiletí si vědci hrají s ultrachladnými plyny částic dvou různých kategorií. V roce 2009 se jim podařilo poprvé zobrazit jednotlivé bosony, mezi něž patří například fotony nebo mesony. S fermiony, což jsou třeba kvarky, elektrony, protony nebo neutrony, se jim to ale až doteď nepodařilo. Atomy z fermionů jsou totiž velmi háklivé na zásah světlem, když se do takového atomu strefí foton, tak z něho obvykle vyrazí nějakou částici pryč.

Vědci z MIT to vyřešili a postavili nový typ mikroskopu, s nímž je možné pozorovat až tisícovku ultrachladných atomů najednou ve slušném rozlišení. Jejich technologie zobrazování využívá dva laserové paprsky, které pracují s oblakem ultrachladných atomů na optické mřížce a ovlivňují jejich energii.

Nová metoda zobrazování ultrachladných atomů v ucházejícím rozlišení není jenom tak nějakou samoúčelnou hrátkou. Studium atomů s takovým mikroskopem by nám mělo osvětlit chování částic, především elektronů. Díky tomu bychom měli více proniknout do tajů supravodivosti při vysokých teplotách nebo třeba snadněji vyvíjet kvantové počítače.

MIT, Physical Review Letters