Vědci z MIT testují virtuální superteleskopy k pozorování černých děr

15.12.2014 - Martin Reichman

Nový způsob jak pozorovat černé díry testují vědci z MIT. Propojením více teleskopů chtějí vytvořit virtuální superteleskop

Černé díry jsou kvůli své hmotnosti pro astronomy nepozorovatelnými objekty. Jejich gravitační pole je natolik silné, že žádný objekt včetně světla nemůže tuto oblast opustit. Vědci z MIT nyní testují nový přístup, který by mohl nabídnout až 2000× ostřejší obraz, než jaký nyní nabízí například Hubbleův vesmírný teleskop.

Virtuální superteleskopy

Nový přístup spočívá ve vytvoření virtuálního dalekohledu, propojením stávajících dalekohledů na Havaji, v Arizoně a Kalifornii. Cílem není pozorování samotné černé díry, ale horizontu událostí černé díry, tedy samotného okraje kde je úniková rychlost rovna rychlosti světla. Rychlost světla přitom představuje nejzazší mez z hlediska pozorovatele vně černé díry, odkud může světlo uniknout.

TIP: GPS satelity budou pátrat po temné hmotě

Nový virtuální teleskop vědci označují jako Event Horizon Telescope (EHT) a jeho první zkušební pozorování se zaměřila na obří eliptickou galaxii M87, nacházející se 50 milionů světelných let od Země, v souhvězdí Panny. Hmotnost galaxie M87 je zhruba 100 bilionů Sluncí a v jejím centru se pravděpodobně nachází supermasivní černá díra s hmotností 6,6×109 Sluncí.

Černá díra v Mléčné dráze

Dalším krokem ke „snímku století“ má být virtuální teleskop propojující desítky zařízení po celém světě označovaný jako Very Long Baseline Interferometry (VLBI). S trochou nadsázky by VLBI představoval dalekohled s primárním zrcadlem o velikosti Země, což má podle vědců poskytnout dostatečný výkon pro zobrazení horizontu událostí supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy. Ta se podle předpokladů má nacházet v oblasti Sagittarius A*.

mit.edu