Vědci zachytili záření z černé díry vzdálené 7,6 miliard světelných let

18.12.2015 - Martin Reichman

Světlo, které doputovalo v polovině dubna k Zemi, svou cestu započalo v době, kdy byl současný vesmír v polovině svého dnešního věku

Na konci dubna vědci zaznamenali extrémně silný výboj tzv. gama záření - vysoce energetického elektromagnetického záření. Z pohledu svítivosti jde o doposud nejvýraznější známý fyzikální jev ve vesmíru. Trvá řádově od zlomku sekundy do 100 sekund a bývá doprovázen následným několikadenním dosvitem rentgenového či ultrafialového záření nebo i viditelného světla.

Zdrojem tohoto záblesku byl podle astronomů blazar s označením PKS 1441+25 ze souhvězdí Pastýře. Blazary jsou v podstatě kompaktní kvazary a nachází se v okolí obřích černých děr.

TIP: Jaký je rozdíl mezi blazarem a kvazarem?

Energie jejich relativistických výtrysků je ohromující – světlo z blazaru PKS 1441+25 k nám putovalo z galaxie vzdálené 7,6 miliardy světelných let a jeho energie je podle vědců 33 miliard elektronvoltů (GeV). Viditelné světlo má přitom energii odpovídající jen zhruba 3 elektronvoltům. Jedná se teprve o druhý záznam energetického výboje přesahujícího 100 GeV.

Takto výjimečný objev se proto zcela pochopitelně stal cílem družice Fermi a gamateleskopů MAGIC a VERITAS. Jejich pozorování ukázala, že zdroj záblesku se nachází přibližně 5 světelných let od supermasivní černé díry ležící v centru galaxie.

nasa.gov, fermi.gsfc.nasa.gov