Vega, supermise sovětských dvojčat: Od Venuše k Halleyově kometě (2.)

01.11.2015 - Tomáš Přibyl

Dvojice sond Vega je jedním z největších triumfů sovětské kosmonautiky na poli meziplanetárních letů. A stejně tak jedním z největších úspěchů kosmonautiky československé

Největším problémem pro celou misi bylo, jak se přesně zaměřit na kometární jádro. Protože šlo o historicky první průzkum komety, nikdo netušil, jak se bude jevit v přístrojích. Technici nakonec vytvořili osmiprvkové diodové pole, které bylo jednoduché a spolehlivé a které prostě hledalo nejjasnější objekt v poli. Odborníci se jen obávali, aby tím objektem byla právě kometa. To ovšem nebylo možné nijak dopředu zajistit.

Nepřehlédněte: První díl článku, v němž jsou popsány počáteční těžkosti mise

Sondy byly také vybaveny dvou a třívrstvými štíty, aby přečkaly zásah částic o velikosti až 0,1 mm. Vegy totiž měly tradiční sovětské hermetizované tělo, v němž pracovala většina přístrojů: jeho poškození by vedlo k úniku atmosféry a následnému přehřátí systémů.

Technických problémů byla při vývoji celá řada a v jednu chvíli bylo dokonce rozhodnuto zrušit průlet u Venuše s tím, že sondy poletí přímo k Venuši. Nemusely by se tak dokončovat výsadkové moduly a získalo by se půl roku času navíc. Po velkém boji ale nakonec zvítězil původní plán a obě Vegy 15. a 21. prosince 1984 přece jen odstartovaly.

Balóny pro Venuši

Obě sondy potrápil po startu shodný problém: pravá tyč pro detektor plazmových vln se nevyklopila dle plánu, ale sama od sebe až po několika dnech. Pak ještě proletěl americkým tiskem malý skandál, když bylo zjištěno, že Harvardská univerzita dodala pro misi detektor prachových částic, čímž obešla vývozní embargo. Sondy už ale byly miliony kilometrů na cestě...

Devátého června 1985 odhazuje Vega 1 výsadkové pouzdro a uhýbá z kolizního kurzu s Venuší, kterou o dva dny později míjí o 39 tisíc kilometrů. Pouzdro ve stejnou chvíli vstupuje rychlostí 11 km/s do atmosféry a působí na ně přetížení 400 g! Ve výšce 65 km odhazuje tepelný štít, v 54 km nafukuje výsadkový balón (sovětské výroby s francouzskými přístroji: Země galského kohouta nakonec odvolala, co odvolala, a misi vzala na milost), který se v padesáti kilometrech vydává na samostatný let. Spojení balón udržuje 46 hodin, během nichž urazil vzdálenost 11 600 km průměrnou rychlostí 69 m/s.

Zatímco výsadkový modul pokračoval směrem k povrchu planety, potkala jej nepříjemná závada: 15 minut před dosednutím se jeho přístroje domnívaly, že přistál, a zahájily odběr vzorků. Pochopitelně, že odebraly jen ne příliš zajímavé vzorky atmosféry. Modul nakonec pracoval na povrchu Venuše 56 minut.

Patnáctého června odhazuje svůj modul také Vega 2. Scénář letu kopíruje jedničku s tím rozdílem, že tentokrát se daří provést rozbor hornin na povrchu.

Kometa si nebrala servítky

Mateřské sondy u Venuše jen kalibrovaly své přístroje před hlavním úkolem – průzkumem Halleyovy komety. Ten oficiálně zahájily 10. února 1986, a to opět kalibrací: snímkováním Jupitera a Saturnu. Objevil se ovšem problém, když pozemní dalekohledy ukázaly, že nejjasnější na kometě není jádro, ale výtrysky z něj. Orientovaná plošina by tak nesměřovala právě na jádro (což byl hlavní úkol mise), ale mimo něj. Rychle vznikla aktualizace programu, která byla odeslána k oběma sondám.

Vega 1 prolétá kolem komety 6. března. Ve vzdálenosti 637 tisíc kilometrů detekuje první částice. Ty jsou mnohem menší, než jsme čekali – ale adekvátně tomu jsou i četnější. Ve vzdálenosti 15 tisíc km přichází velké překvapení: nejsou detekovány žádné sluneční částice, ale jen kometární. Kometa je evidentně naprostým pánem svého okolí.

Vega 1 kometu míjí ve vzdálenosti 8 890 km rychlostí 79,2 km/s. V té době jen detektor zaznamenává každou sekundou kolizi se stovkou částic; celá sonda pak dostává kolem čtyř tisíc zásahů za sekundu! Během desetihodinového průletu poklesl výkon slunečních baterií o 55 % a Vega 1 nenávratně ztratila dva přístroje.

„Dvojka“ zaregistrovala první kometární částice při průletu 9. března 1986 ve vzdálenosti 280 tisíc kilometrů od komety. Bohužel, 32 minut před nejtěsnějším průletem selhal hlavní senzor orientované plošiny. Funkci sice převzal senzor záložní, ten byl však jednodušší, a tak většina ze sedmi set snímků byla přeexponovaná. Vega 2 minula kometu o 8 030 km rychlostí 76,8 km/s. Dopadla ještě hůře než sesterská stanice: sluneční baterie ztratily osmdesát procent své kapacity! Zajímavé je, že hlavní příčinou nebyla kolize s prachovými částicemi, ale s kometární plazmou.

Život po kometě

Až po úspěšném přiblížení ke kometě zveřejnili Sověti další letový plán sond, který měli už dlouho připraven. Plán počítal s průzkumem asteroidu a s průletem několika kometárními ohony (či spíše jejich zbytky, protože k průletům mělo docházet v extrémně velké vzdálenosti).

Vega 2 měla zamířit k asteroidu 2101 Adonis v srpnu 1987. Jde o zajímavé těleso; podle některých teorií o zbytky jádra bývalé komety. Obě stanice pak měly sbírat data o prachových stopách za kometami Denning-Fujikawa, Biela a Blanpain.

Limitujícím faktorem se ale ukázal být nedostatek pohonných látek pro palubní orientační systém. Vega 1 pohonné látky spotřebovala 30. ledna 1987, Vega 2 24. března téhož roku.

Z pokračování průzkumu tak nebylo nic. Což ale nemění skutečnost, že program Vega se do historie kosmonautiky zapsal zlatým písmem.

Tajemství vesmíru 10/2013