Velká rudá skvrna na hvězdě podobné Jupiteru

11.12.2015 - Martin Reichman

Superbouře, jaké známe například z atmosféry Jupitera, nejsou výsadou jen plynných obrů. Vědci objevili podobnou i na chladné hvězdě

Do jisté míry může objekt s označením W1906 + 40 připomínat plynného obra z naší Sluneční soustavy – je přibližně stejně velký jako Jupiter a v jeho atmosféře zuří podobná superbouře. Ve skutečnosti se ale W1906 + 40 nachází na pomyslném pomezí mezi malou chladnou hvězdou a nepovedenou hvězdou – tzv. hnědým trpaslíkem.

TIP: Rudá skvrna na Jupiteru se zmenšuje. Obrovská bouře utichá?

Jeho povrchová teplota je 3 500 °C, což je zhruba o třetinu méně, než jaká teplota panuje na Slunci (5 500 °C). Tato povrchová teplota nicméně umožňuje tvorbu mraků v jeho atmosféře. Pozorování Spitzerova vesmírného dalekohledu nyní ukázala, že v této atmosféře zuří podobná bouře, jakou známe z Jupitera. Podle vědců je dokonce podobně velká. Na rozdíl od Velké rudé skvrny ale bouře na W1906 + 40 trvá jen málo let. Data ze Spitzeru zároveň vyloučila, že by mohlo jít o hvězdnou skvrnu, jev který známe i ze Slunce.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech