Dva roky prázdnin končí. Velký hadronový srážeč LHC je zpátky ve hře

06.04.2015 - Stanislav Mihulka

Největší vědecký experiment na světě, Velký hadronový srážeč, prošel 5. dubna 2015 restartem a je opět v chodu

Největší vědecký experiment na světě, Velký hadronový srážeč (LHC, Large Hadron Collider) v evropském CERNu prošel dvouletou přestávkou, během které absolvoval rozsáhlé opravy a vylepšení. V neděli 5. dubna 2015 ho vědci úspěšně restartovali a ve 27 kilometrů dlouhém podzemním tunelu LHC už zase krouží svazky urychlovaných částic.

Prozatím se tam nebude dít nic extra světoborného. Vědci očekávají první srážky částic o rekordní energii kolem 13 TeV (teraelektronvoltů) až někdy začátkem června. Pak se budou dít věci kolem těch největších otázek soudobé fyziky. Velký hadronový srážeč by mohl zjistit, zda existuje supersymetrie, jestli jsou v časoprostoru další rozměry anebo co je zač tolik hledaná temná hmota.

Newsy Science