Lidé se odešli z Afriky do světa dříve, než se čekalo

10.06.2013 - Richard Guryča

Oproti dosavadním předpokladům vědců zřejmě dávní předkové dnešního člověka opustili africký kontinent mnohem dříve. Dokládají to nové archeologické nálezy ve Spojených arabských emirátech

Podle vědecké studie publikované v magazínu Journal o Science, zamířili prapředkové před tisíci lety na východ kolem Rudého moře a postupně pronikali na Blízký východ. Dokládají to prý nálezy 100 až 125 tisíc let starých kamenných nástrojů, které archeologové objevili ve Spojených arabských emirátech. Historici se přitom domnívali, že se lidé do dnešní Arábie dostali teprve před šedesáti tisíci lety.

Stáří kamenných nástrojů určovali archeologové unikátní technikou, která odhaluje, kdy byl nalezený předmět naposledy vystaven slunečnímu svitu. „Podle techniky výroby seker a dalších kamenných nástrojů, objevených v emirátě Sharjah lze poznat, že tyto nástroje byly vyrobeny lidmi odjinud. Podobné věci jsme našli ve východní Africe,“ vysvětlil archeolog Anthony E. Marks z univerzity v Dallasu.

Vědci se domnívají, že dávní obyvatelé afrického kontinentu mohli postupovat přes Sinajský poloostrov, kolem Rudého moře nebo přes úžiny poblíž jeho jižních břehů. Připomínají rovněž, že před tisíci let bylo v Arábii příznivé klima s dostatečnou vlhkostí. Díky tomu pak měli praotcové lidstva dostatek plodin i lovné zvěře.