Venus Express zatím neumírá. Úspěšně proletěl hustou atmosférou Venuše

04.08.2014 - Martin Reichman

Sonda Venus Express po náročné operaci v atmosféře Venuše opět nabírá výšku a vrací se na eliptickou oběžnou dráhu. Její mise tak nekončí, naopak, je prodloužena


Reklama

Po zhruba měsíci operací na snížené dráze, při níž se Venus Express přiblížil až na 129 kilometrů k povrchu Venuše, pokračuje nyní sonda v postupném vzestupu své oběžné dráhy. Její nejnižší bod už vystoupal nad úroveň mraků, do výšky 131 až 135 kilometrů. Původně přitom měla družice podle plánů ESA snížit svou rychlost třením o nižší vrstvy atmosféry Venuše natolik, že by v ní zanikla. To se ale nestalo.

Čtěte také: Sonda Venus Express po osmi letech shoří v atmosféře Venuše

Od svého příletu k Venuši v roce 2006 provádí sonda vědecká pozorování, při nichž byla v nejvzdálenějším bodě 66 tisíc kilometrů od jižního pólu Venuše, v nejbližším pak 250 km nad jejím severním pólem. Během 15 dnů se nyní sonda postupně zvedne na novou úroveň eliptické dráhy s nejnižším bodem 460 kilometrů a 63 tisíc v nejvzdálenějším. Doba obletu planety se na této úrovni zkrátí z dosavadních 24 hodin o hodinu a půl.

Pohyb v hustší atmosféře byl pro sondu Venus Express velmi těžkou zkouškou, sonda během 15 manévrů spotřebovala zhruba 5,2 kilogramů paliva a teplota při nich krátkodobě rostla až o 100°C. Nová data také ukazují, že atmosféra Venuše je v těchto výškách zhruba tisíckrát hustší než na úrovni, na níž se sonda doposud pohybovala. Mise Venus Express tak byla zatím prodloužena na neurčito.

  • Zdroj textu:

    ESA

  • Zdroj fotografií: ESA

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ke zděšení maminky Žofie si František Josef vybral za manželku nezkrotnou Sissi.

Historie
Věda

Určování vítěze je často problematické. Hlavní sudí má proto k ruce také poradce okolo ringu.

Zajímavosti

Místo dopadu izraelské sondy Berešít.

Vesmír

Společně s Wehrmachtem se v Sudetech dočkali vděčnosti také příslušníci Freikorpsu, které ocenil i Adolf Hitler

Válka

T-pod během jízdy v prostoru zařízení společnosti DB Schenker

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907