Vesmírná technologie má rozluštit záhadu krvácejícího ledovce

13.03.2015 - Martin Reichman

Sonda určená pro průzkum ledu na Marsu, pomáhá rozluštit záhadu života v krvácejícím ledovci v Antarktidě

Ledovec Blood Falls, ležící v McMurdo Dry Valleys ve východní Antarktidě, je zcela mimořádný. Z jeho masivní bílé ledové krusty vytéká červenohnědá voda, připomínající krev. Ledovec objevil již v roce 1911 geolog Griffith Taylor, který se domníval, že za zvláštní barvou stojí červené řasy. Teprve až pozdější průzkum ukázal, že výrazné červenohnědé zbarvení je způsobeno extrémním obsahem železa. Železitá voda vytékající z útrob ledovce se vyznačuje i další zvláštností, je totiž extrémně slaná. V porovnání s oceánskou vodou je její salinita až trojnásobná.

Život v extrémních podmínkách

I v takto extrémním prostředí ale může existovat život. Vzorky odebrané z ledovce v roce 2004 ukázaly, že voda obsahuje vzácné autotrofní bakterie. Geomikrobioložka Jill Mikucki z univerzity v Tennessee zde objevila 17 různých druhů mikrobů, pravděpodobně vyvinutých přímo v tomto specifickém prostředí.

Překvapivý objev donutil Jill Mikucki k návratu a novému výzkumu. Aby mohla odebrat vzorky přímo z ložiska vodního ekosystému, požádala o pomoc německou univerzitu aplikované vědy FH Aachen, která se mimo jiné přímo podílí i na evropském vesmírném programu. K dispozici dostala ledového krtka – speciální sondu určenou pro průzkum vesmírných objektů.

Ledový krtek z vesmíru

IceMole je autonomní sonda vybavená kamerou, která umožňuje odebírat vzorky hluboko pod ledem a především manévrovat. Na rozdíl od vrtací soupravy tak může krtek odebrat vzorky z takřka kteréhokoli místa a analyzovat okolní led pomocí senzorů. Velkou výhodou tohoto řešení je, že při odběru vzorků nedochází k jejich biologické kontaminaci. Se sondou IceMole se počítá i pro průzkum polárních čepiček na Marsu, Jupiterových a Saturnových měsíců.

Jill Mikucki věří, že vzorky odebrané pomocí sondy IceMole ji umožňí rozřešit záhadu života v nehostinném prostředí krvácejícího ledovce.

The Antarctic Sun, dlr.de