Vesmírné rekordy: Největší hvězdy jsou tisíckrát větší než Slunce

02.04.2014 - František Martinek

Do kategorie „hvězda“ patří objekty o hmotnosti alespoň šedesátkrát převyšující hmotnost planety Jupiter. Při této hmotnosti již uvnitř hvězd panují dostatečně vysoké teploty a tlaky, aby mohlo dojít k zapálení termojaderných reakcí. A ty největší hvězdy jsou skutečná monstra

Hyperobři s planetární soustavou

Pomocí astronomické družice Spitzer Space Telescope objevili astronomové dvě obrovské hvězdy R66 a R126, obklopené gigantickými disky, v nichž by mohly vzniknout planety. Tento objev je velmi překvapivý, protože takto velké hvězdy nejsou příliš „pohostinné“, pokud jde o případné planety.

Obě hvězdy jsou velice hmotné, jejich hmotnosti třicetkrát a sedmdesátkrát převyšují hmotnost Slunce. Pokud by se některá z nich nacházela na místě našeho Slunce, potom by se všechny vnitřní planety včetně Země pohodlně vešly do jejich průměru – průměr Slunce převyšují tyto hvězdy zhruba stokrát. Tak hmotné hvězdy však nežijí příliš dlouho. Veškeré zásoby nukleárního paliva spotřebují během „pouhých“ několika milionů let. Pak následuje výbuch supernovy.

Povrch hvězdy Betelgeuze

Betelgeuze patří mezi obří hvězdy. Pokud by se nacházela ve středu Sluneční soustavy, její „povrch“ by sahal až ke dráze Jupiteru. Je však od nás tak daleko, že se i v největších dalekohledech jeví jen jako jasný bod. Astronomové přesto s využitím interferometrie na infračervených vlnových délkách dokázali rozlišit její povrch a rekonstruovat „fotografii“ tohoto rudého veleobra.

Na první pohled jsou vidět dvě velké jasné skvrny. Jedná se o ohromné konvektivní buňky, které vystupují zpod povrchu hvězdy. Jsou světlejší, protože jsou teplejší než zbytek povrchu, ale obě skvrny včetně povrchu jsou chladnější než Slunce. Pro srovnání: na povrchu Slunce můžeme pozorovat tmavé skvrny srovnatelné s průměrem Země. Světlé skvrny na povrchu Betelgeuse jsou velikostí srovnatelné se vzdáleností Země od Slunce. Hvězda je součástí souhvězdí Orion, od Země je vzdálena asi šest set světelných let.

Čtětě dále: Nalezen největší žlutý hyperobr. Je 1 300× větší než Slunce

Supertěžká váha

Astronomové použili kombinaci přístrojů na dalekohledu ESO/VLT a objevili dosud nejhmotnější známou hvězdu, která v době zrodu vážila 300× více než naše Slunce. Týmu astronomů se podařilo nalézt několik hvězd s povrchovými teplotami přes 40 000 stupňů Celsia, tedy sedmkrát žhavějších než povrch Slunce, milionkrát jasnějších a o velikosti více než desetkrát převyšující jeho průměr.

Při srovnání těchto pozorování se současnými představami se zdá, že alespoň některé z těchto hvězd se musely zrodit s hmotností více než 150× převyšující hmotnost Slunce. Stálice označovaná jako R136a1 je pravděpodobně nejhmotnější dosud pozorovanou hvězdou. Při současné hmotnosti 265 Sluncí musela mít „porodní váhu“ alespoň 320× větší než Slunce.

Pokud bychom ve Sluneční soustavě nahradili Slunce hvězdou R136a1, obrovská hmotnost hvězdy by díky gravitaci zkrátila délku pozemského roku na tři týdny (místo 365 dnů) a Země by byla vystavena extrémnímu ultrafialovému záření, které by z ní učinilo neobyvatelnou planetu.

Tip: Kategorii hvězdných veleobrů a hyperobrů se věnujeme v Tajemství vesmíru 3/2014, které je možno zakoupit i online

Světlo z deseti milionů Sluncí

Evropským astronomům se podařilo nalézt v blízké galaxii výjimečně jasnou osamělou hvězdu VFTS 682, která září jako tři miliony Sluncí. Dosud známé podobné „superhvězdy“ byly vždy objeveny ve hvězdokupách. Původ této hvězdy je doslova záhadný: vznikla již jako osamělá, nebo byla vyvržena z nějaké hvězdokupy? Při zkoumání jejího světla vědci zjistili, že hmotnost této hvězdy je asi 150× vyšší než hmotnost Slunce. Takové hvězdy byly doposud objevovány pouze ve stálicemi přeplněném centru hvězdokup. Tato však žádné sourozence nemá, je prostě jedináčkem.

Hvězda je nejen jasná, ale také horká – její povrchová teplota dosahuje 50 000 °C. Hvězdy s takto neobvyklými vlastnostmi mohou svůj krátký život ukončit nejen jako supernova, ale možná také ještě efektnějším způsobem. Závěr jejich života může doprovázet dlouhotrvající záblesk záření gama, jedna z nejjasnějších explozí ve vesmíru.

Která je největší?

Skutečně obrovské rozměry má hvězda VY Canis Majoris, která se nachází v souhvězdí Velkého psa. Vzhledem k její vzdálenosti 5 000 světelných roků je obtížné přesně určit její velikost, a tak se v astronomické literatuře můžeme setkat s různými hodnotami. Podle některých modelů je hvězda tak velká, že by na místě Slunce sahala svým povrchem až za dráhu planety Saturn.

Její průměr je odhadován na 2 100 průměrů Slunce. Pokud bychom nad jejím povrchem vystřelili fotonovou raketu pohybující se rychlostí světla, tak by hvězdu oblétla jednou dokola za více než osm hodin. Pro porovnání – kolem Slunce by to zvládla za 14,5 sekundy.

Podle jiných odhadů je „pouze“ 1 420× větší než Slunce, ale i to je nepředstavitelně velký rozměr, a hvězda tak patří mezi ty největší červené hyperobry.

Tajemství vesmíru 10/2012