Většina galaxií se od nás vzdaluje: Galaxie Messier 90 ale míří přímo k nám

Spirální galaxie Messier 90 momentálně letí vesmírem směrem k nám, rychlostí 383 km/s

12.06.2019 - Stanislav Mihulka

Spirální galaxie Messier 90 ze souhvězdí Panny od nás dělí zhruba 60 milionů světelných let. Sama o sobě je tato galaxie fascinujícím hvězdným ostrovem. Je sice velká, ale zároveň má nízkou hmotnost, takže je dost řídká. Ještě zajímavější ale je, že se tahle galaxie, jako jedna z mála, od nás nevzdaluje. Galaxie Messier 90 se k nám blíží rychlostí asi 383 kilometrů za sekundu.

TIP: Jak se měří rychlost přibližování nebo vzdalování hvězd a galaxií?

V případě této galaxie pozorujeme takzvaný modrý posuv, tedy zkrácení vlnové délky elektromagnetického záření objektu, který se k nám přibližuje, jako důsledek Dopplerova jevu. Ve vesmíru je přitom mnohem častější opačný jev, tj. rudý posuv.

Galaxie z Kupy v Panně

Messier 90 je součástí kupy galaxií zvané Kupa galaxií v Panně. Ta obsahuje více než 1 200 galaxií. Zvláštní pohyb galaxie Messier 90 směrem k nám je podle astronomů výsledkem gravitačního působení ohromující hmoty celé této kupy galaxií.

TIP: Modrá je dobrá: Co se skrývá za modří galaxie Messier 98

Gravitace urychluje pohyb galaxií uvnitř kupy galaxií na poměrně vysoké rychlosti a také je posílá na bizarní dráhy. Díky tomu se některé z těchto galaxií, jako třeba právě Messier 90, mohou v současné době pohybovat směrem k nám a někdy v budoucnu zase třeba směrem od nás. Kupa galaxií v Panně se sice jako celek pohybuje směrem od nás, galaxie Messier 90 a některé další se ale pohybují tak rychle opačným směrem, že výsledkem je pohyb takové galaxie směrem k nám.

Sloan Digital Sky Survey