Většina gejzírů na Saturnově měsíci Enceladu je zřejmě jen optický klam

07.05.2015 - Martin Reichman

Mohutné gejzíry, vyvěrající ze Saturnova měsíce Enceladu, jsou patrně jen mlžným závojem

Šestý největší Saturnův měsíc Enceladus byl dlouho považován za tektonicky mrtvý, teprve až výzkum sondy Cassini ukázal, že ve skutečnosti žije poměrně bouřlivým životem. Sonda v roce 2005 zaznamenala na jeho povrchu praskliny, díky svému tvaru nazvané Tygří pruhy, a z nich unikající mohutné gejzíry ledových částic, páry a jednoduchých organických molekul.

TIP: Hádanka o původu gejzírů na Saturnově měsíci je rozřešena

Nyní se zdá, že většina těchto gejzírů je spíše optickým klamem, než skutečným gejzírem. Počítačová simulace zpracovaná výzkumnou nadací Planetary Science Institute v arizonském Tucsonu naznačuje, že skutečných gejzírů je mnohem méně a gejzíry na snímcích sondy Cassiny jsou jen vícenásobně se překrývající závoje mlhy a páry, unikající z povrchových prasklin.

Závěsy páry i možné gejzíry vznikají podle vědců v důsledku slapových sil a vyvěrají z podpovrchového oceánu Saturnova měsíce. Záměna gejzírů za mlžný opar tak do jisté míry odpovídá i na otázku, proč unikající oblaka mění svůj jas, v závislosti na poloze Enceladu k Saturnu. Pokud se ve skutečnosti nejedná o gejzíry, je míra jasu dána úhlem pohledu na mlžný opar.

jpl.nasa.gov