Vítězící bakterie: Konec věku antibiotik?

09.11.2013 - Lucie Paseková

Antibiotika jako lék na kdejakou „rýmičku“? Bohužel dosud naprosto běžná praxe. Nadužívání antibiotik přitom vede k tomu, že se vůči nim bakterie stávají stále odolnějšími

Bakterie, které si vyvinuly odolnost proti antibiotikům, zabijí jen v Evropě ročně přes dvacet pět tisíc lidí. Údaj je navíc pravděpodobně podhodnocený: Řada infekcí způsobených rezistentními bakteriemi totiž zůstane neodhalena a některé odolné kmeny ve statistikách zcela chybí.

V Evropě je nejhorší situace na jihu. Nezáviděníhodný rekord drží Řecko, kde lidé denně mimo nemocnice spotřebují více než třicet dávek antibiotik na tisíc obyvatel. V severně položeném Norsku je naopak spotřeba antibiotik poloviční. Mimo Evropu nejsou statistiky o nic optimističtější. V USA hovoří odhady o 63 tisících obětí rezistentních bakterií ročně. V zemích třetího světa, pro které nemáme přesné statistické údaje, je situace pravděpodobně ještě mnohem horší.

Rychlejší než věda

Existence bakterií odolných vůči působení antibiotik není ničím novým. Nástup masového užívání antibiotik po objevu penicilinu v roce 1928 však proces budování rezistence bakterií značně urychlil. Bakterie mají navíc oproti současné farmacii značnou výhodu – v ideálních podmínkách se totiž dokážou velmi rychle množit a kopírování DNA při jejich dělení pak představuje příležitost pro vznik nových mutací. Vývoj nových léků přitom trvá přinejmenším deset let, což je dostatečně dlouhá doba, aby se bakterie přizpůsobily staré generaci léčiv. Navíc jsou schopny si vzájemně vyměňovat geny. Jakmile tedy jedna „superbakterie“ získá obranyschopnost vůči antibiotikům, může ji teoreticky předat i dalším druhům bakterií, s nimiž přijde do styku.

Příliš drahý výzkum

Pokud stará antibiotika selhávají, nabízí se zdánlivě jednoduchá možnost vyvíjet nová a účinnější. Situace je ale složitější. Přírodní látky a jejich syntetické obdoby jsou totiž už do značné míry vyčerpány. Farmaceutické firmy se navíc do vývoje nových antibiotik příliš nehrnou – výzkum je totiž velmi nákladný. Po uvedení na trh je pak nové antibiotikum pod patentovou ochranou jen deset let. Vývoj nových léků se tedy firmám finančně nevyplácí. Předpovědi tak nejsou zrovna růžové a v budoucnu možná budeme opět umírat na poměrně banální infekce, podobně jako před vynálezem penicilinu.