Vladimír Remek: První a zatím jediný Čech ve vesmíru

02.04.2015

Vladimír Remek je bývalý vojenský letec a jediný československý kosmonaut. Stal se 87. kosmonautem světa, který se zúčastnil kosmického letu, a prvním z jiné země než Sovětského svazu nebo USA. Evropská kosmická agentura jej označuje za prvního Evropana ve vesmíru.

Remek se narodil 26. září 1948 v Českých Budějovicích. Otec byl Slovák, matka Češka – dokonalá československá rodina. Mnohokrát se stěhovali, podle toho, jak chlapcova otce překládali.

Do kosmu Vladimír Remek letěl v rámci programu Interkosmos, když Sovětský svaz nabídl členským státům programu návštěvu jejich kosmonauta na sovětské vesmírné stanici. Ke svému letu na stanici Saljut 6 vzlétl společně se sovětským kosmonautem Alexejem Gubarevem 2. března 1978 na palubě kosmické lodi Sojuz 28, ve vesmíru prožil 7 dní, 22 hodin a 17 minut.

Čtěte také:

Po úspěšném vesmírném letu a návratu do Československa sloužil do roku 1995 ve vojenském letectvu. Poté byl obchodním zástupcem ČZ Strakonice v Rusku, dva roky obchodním radou na českém velvyslanectví v Moskvě a od v letech 2004 až 2013 byl poslancem Evropského parlamentu za KSČM.

Tajemství vesmíru 5/2013