Voda jako základ života? Ve vesmíru je téměř všude

13.04.2015 - Martin Reichman

Voda, bez níž bychom si život na Zemi nedokázali představit, není rozhodně doménou jen naší planety. Ve vesmíru je jí více, než jsme si v minulosti mysleli

Přítomnost vody je považována za jeden ze základních atributů možného života. S prohlubujícími se znalostmi vesmírných objektů se ale ukazuje, že voda se v různých formách nachází (nebo nacházela) téměř všude – od primitivních komet a planetek, až po atmosféry velkých planet a podpovrchové oceány na ledových měsících.

Voda se vyskytuje v atmosférách Jupiteru, Saturnu, Uranu i Neptunu. Výzkum na Marsu ukazuje, že i v této nehostinné pustině kdysi proudila voda. Bylo jí dokonce tolik, že by dokázala pokrýt celou plochu Marsu, při průměrné hloubce 137 metrů! Voda ve formě ledu byla zjištěna dokonce i na stinných místech jinak rozpáleného Merkuru.

Nejnovější výzkumy zase ukazují, že obří zásoby vody jsou také v podpovrchových oceánech ledových měsíců. Na seznam zahrnující Saturnovy měsíce Enceladus a Titan a Jupiterovy měsíce Europa, Ganymed a Callisto nedávno přibyl i Saturnův Mimas.