Volba riskantního stravování: Housenky hazardují, aby žily

09.02.2018 - Zuzana Teličková

Housenky, které se rozhodnou živit na stromech s nejvýživnějšími listy (jako je například střemcha pozdní), se vystavují o 90 procent vyššímu riziku, že je sezobne pták. I tak ale raději volí plný žaludek s rizikem před hladovou jistotou

Hlavně se dobře najíst -<p>Housenky dají přednost kvalitnější potravě, i když jim hrozí smrt</p>
Hlavně se dobře najíst -

Housenky dají přednost kvalitnější potravě, i když jim hrozí smrt

Opeření predátoři dokážou rozeznat, které stromy jsou u housenek nejoblíbenější. Na ty pak zaměří svou pozornost a mohou si být jisti, že potrava jim dříve či později sama připutuje přímo pod zobák. Vědci z University of California a Wesleyan University provedli v lesích Connecticutu dvouletý experiment, při němž sledovali housenky a ptáky na stromech s ochrannými sítěmi i bez nich.

TIP: Lvi říše hmyzu aneb Zabijácká duše kudlanek

Podle dr. Kailena Mooneyho, který se specializuje na ekologii ptáků-predátorů, jsou výsledky výzkumu ilustrací těžkého rozhodování housenek mezi dvěma možnostmi: Buď získají hodně sil díky kvalitní potravě, ale současně se vystaví větší hrozbě ze strany predátorů, nebo mohou žít ve větším bezpečí, ale jsou slabší a hladovější. Závěry výzkumu potvrzují, že housenky se přes všechno riziko srocují především na výživných stromech, ačkoli by pro ně bylo výhodnější dávat přednost méně kvalitní potravě spojené s vyšší mírou bezpečí. „Rozdíl v riziku je opravdu překvapivý,“ říká Mooney. „Pro housenky je výběr stromu v podstatě otázkou života a smrti.“