Všeho moc škodí: Studie ukázala, že častější sex neznamená více štěstí

14.05.2015 - Martin Reichman

Vědci se pokusili odpovědět na otázku, zda více sexu přináší i šťastnější život. Závěry jejich experimentu ale ukazují, že tomu tak není

Šťastné manželství bývá obvykle spojováno se souladem v sexuální oblasti a naopak - pokud to klape v posteli, funguje to i jinde. Existuje ale kauzalita mezi mírou sexu a pocitem štěstí? Vědci z Carnegie Mellon University se na tuto otázku pokusili odpovědět.

Na pomoc si přizvali 64 manželských párů ve věku 35 až 65 let, které rozdělili do dvou skupin. Jednu ze skupin vědci požádali, aby zdvojnásobila počet svých sexuálních styků, druhá skupina neměla zadání žádné. Před započetím experimentu absolvovalo všech 128 jedinců vstupní vyšetření a každý den trvání pokusu museli její účastníci zaznamenávat své pocity v online dotazníku.

Index štěstí

Závěr experimentu ukázal, že u párů s vyšším počtem sexuálních styků nejen že nedošlo ke zvýšení pocitu štěstí, ale spíše naopak. Vědci u této skupiny zaznamenali mírný pokles celkové spokojenosti, úbytek sexuálního apetitu a menší spokojenost se sexuálním prožitkem. Zdá se tedy, že známé pořekadlo, které praví, že všeho moc škodí, platí i pro činnosti veskrze příjemné, sex nevyjímaje.

TIP: Vítaná nákaza: Věděli jste, že štěstí je nakažlivé?

Experiment má přesto jednu pihu na kráse, což ostatně přiznávají i sami autoři. Výsledky by totiž dost možná dopadly jinak, kdyby ke zvýšení četnosti sexu došlo spontánně a nikoli „na příkaz“. Jeden ze spoluatorů studie, doktor Loewenstein, dokonce věří, že i když výsledky jeho práce říkají, že četnější sex škodí, opak je pravdou. Páry podle něj dnes mají méně sexu, než by bylo třeba.

Journal of Economic Behavior & Organization