Vstupenka do klubu něco stojí: Galaxie v kupách přicházejí o třetinu hmotu

01.06.2017 - Stanislav Mihulka

Když se galaxie stane členem kupy galaxií, galaktičtí mazáci ji připraví o spoustu hvězd a plynu

HCG 07 -<p>Kupa galaxií HCG 07</p>
HCG 07 -

Kupa galaxií HCG 07

Galaxie se často sdružují do skupin. Nový výzkum ale ukazuje, že to není úplně zadarmo. Když se galaxie stane členem kupy galaxií, zažije dramatické změny.

Naznačují to počítačové simulace badatelského týmu, který vedla Gandhali Joshi z McMasterovy univerzity v kanadském Hamiltonu. Gandhalin tým zkoumal dva různé způsoby, jak se galaxie mohou dostat do kupy galaxií. Buď se galaxie připojí ke kupě galaxií jednotlivě, anebo může s desítkami galaxii vytvořit zárodek kupy.

Nováček přijde o hmotu

Počítačový model ukazuje, že když se ke kupě galaxií připojí nová galaxie, připraví ji členové této kupy až o 40 procent hmoty, kterou si následně přivlastní. V okamžiku, kdy se galaxie ocitne v kupě galaxií, začnou na ni působit nezměrné gravitační síly ostatních galaxií a připraví ji o nemalou část hvězd a kosmického plynu.

TIP: Nový rekord: Astronomové objevili doposud nejvzdálenější kupu galaxií

Výzkum probíhal ve SciNetu největším superpočítačovém centru Kanady. Takové modely jsou ale natolik komplexní, že i pro superpočítače jsou na samotné hranici jejich možností.

Dane Kleiner / NOAO