Výhodnější geny: Odhalené tajemství dlouhověkosti

15.07.2013 - Zuzana Teličková

Recept na dlouhověkost? Dát plodům do vínku pouze genetickou informaci matky. Alespoň podle výsledků výzkumu japonských vědců

Japonští vědci pod vedením profesora Tomohiro Kona ze Zemědělské univerzity v Tokyu provedli experiment, ve kterém přivedli na svět mláďata laboratorní myši vlastnící genetickou informaci od dvou matek, nikoli od matky a otce. Tyto geneticky modifikované myši žily ve srovnání s obyčejnými myšmi z kontrolní skupiny průměrně o 186 dní déle. Kono se domnívá, že rozdíl je dán genem na chromozomu 9, který je spojován s postnatálním růstem. Na myšlenku pokusu s dvojitou mateřskou genetickou výbavou přivedl Kona a jeho spolupracovníky prokázaný fakt, že téměř ve všech kulturách se vyššího věku dožívají ženy. Tento model, který navíc platí i u mnoha dalších savců, byl zatím záhadou a vědci si lámali hlavu, zda na něj má vliv složení genomu jednoho či obou rodičů. Myší mláďata zrozená bez použití spermatu, přinesla jasnou odpověď. Byla sice subtilnější, ale dvojitá dávka mateřských genů jim prodoužila život o celou třetinu a navíc jim přinesla výhodu v podobě silnějšího imunitního systému.