Vyřeší sklizeň energie ze slunečního záření energetickou krizi?

16.04.2015 - Stanislav Mihulka

Nový materiál s metapovrchy umožňuje plně absorbovat elektromagnetické záření a vytěžit tak docela slušně dostupnou energii ze Slunce.

Pro růst a vůbec pro přežití moderní technologické civilizace je kriticky významná dostupnost energie. Všechno se točí kolem ní. Naše hvězda, tedy Slunce, je téměř nevyčerpatelným zdrojem energie. Vědci proto vyvíjejí nové technologie, které by mohly těžit energii ze slunečního záření.

Badatelé kanadské Univerzity ve Waterloo vytvořili převratný materiál, který neodráží žádnou energii a umožňuje plně absorbovat dopadající elektromagnetické záření. Zařízení založená na sklizni energie elektromagnetického záření by mohla důstojným způsobem řešit neustále vzrůstající hlad po energii.

Nová technologie používá takzvané metapovrchy, které jsou v zachytávání a absorbování energie lepší, než klasické antény. Metapovrchy vznikají leptáním materiálu do podoby elegantně uspořádaných, opakujících se tvarů. S touto technologií je prý možné polapit prakticky všechnu elektromagnetickou energii, která na metapovrch dopadne. Na obzoru už je spousta zajímavých aplikací.

American Institute of Physics, Applied Physics Letters