Výročí sondy Mariner: 90 tisíc zpráv poletí k Marsu tento pátek

26.11.2014 - Martin Reichman

Od srpna do začátku listopadu si zájemci mohli za poplatek zaregistrovat svůj vzkaz. Tento pátek budou zprávy k Marsu odeslány

Za celou akcí stojí projekt Uwingu, což je svého druhu vesmírná charita. Prostřednictvím svého webu umožňuje Uwingu zájemcům za menší poplatek „pojmenovat“ bezejmenné exoplanety, krátery na Marsu nebo jako nyní – odeslat osobní vzkaz na rudou planetu. Výtěžek, respektive jeho část, je poté věnována na vesmírné projekty.

Obchodníci s deštěm

Na první pohled bohulibý projekt má ale háček, v případě exoplanet nebo marsovských kráterů nejde o jejich skutečné pojmenování, nová jména nejsou zanesena do žádných oficiálních map nebo seznamů. 90 tisíc zpráv, které se k Marsu vypraví tento pátek, také pochopitelně nebudou nijak zaznamenány v cílové destinaci. Dárci za svůj příspěvek získají toliko certifikát, že jejich vzkaz byl odeslán do vesmíru. Problematická je také výše částky, kterou Uwingu přerozděluje, přestože oficiální čísla nejsou k dispozici, hovoří se o 50% z vybraných peněz. Pokud tomu tak skutečně je, jde o poměrně lukrativní charitu.

50 let od startu sondy Mariner 4

Aktuální akce Beam Me to Mars (Transportujte mě na Mars) má za cíl připomenout 50leté výročí mise sondy Mariner 4, která jako první vyfotila rudou planetu – Mariner 4 odstartovala přesně před 28. listopadu 1964. Sondě se podařilo pořídit celkem 21 snímků povrchu Marsu, na kterých se dalo rozpoznat 70 impaktních kráterů o velikosti mezi 4 až 120 km. Dohromady snímky pokryly přibližně 1 % povrchu planety.

uwingu.com