Výroční 250. start rakety Ariane vynesl do vesmíru dva satelity

08.02.2014 - Petr Broža

Na oběžnou dráhu ve výšce 36 tisíc kilometrů vynesla raketa Ariane 5 dva satelity. Jednalo se o 58. let Ariane 5 v řadě bez nehody

Pro raketu typu Ariane se jednalo o 250. let a konkrétně pro model Ariane 5 pak 58. let v řadě bez nehody (od roku 2003). Celkem absolvovala Ariane přes 72 letů, z toho jen čtyři skončily nezdarem. Díky tomu se Ariane řadí k nejúspěšnějším vesmírným nosičům.

Je operována z kosmodromu ESA ve Francouzské Guyaně konsorciem Arianespace, kde má majoritní podíl Francie (60 %) , druhé je pak Německo (18,7 %) a třetí Itálie (9,4 %). Společnost funguje od roku 1980.

Raketa vynesla do vesmíru například sondu Rosetta, která míří ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, teleskop Herschel, sondu Planck, která měří reliktní mikrovlnné záření či nákladní lodě ATV na Mezinárodní vesmírnou stanici.

• Zdroj fotografií: Arianespace