Výročí: Sonda Lunar Reconnaissance Orbiter snímkuje Měsíc už pět let

20.06.2014 - Tomáš Přibyl

Družice LRO je prvním významným průzkumníkem Měsíce poté, co Američané ztratili po ukončení programu Apollo o Měsíc zájem. LRO má připravit cestu pro budoucí konolonizaci

V lednu 2004 vyhlásil americký prezident George Bush Jr. novou Vizi kosmonautiky. Její velmi podstatnou součástí byl i návrat lidí na Měsíc. Tomuto úkonu má předcházet detailní zmapování místních podmínek flotilou bezpilotních sond.

První z nich se stala LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), která se do vesmíru dostala v červnu 2009, překročila svoji plánovanou jednoletou životnost a pracuje dodnes. 23. června oslaví pětileté výročí na oběžné dráze našeho souputníka.

Jejím hlavním úkolem je zmapování celého povrchu s rozlišením jednoho sta metrů, přičemž ve vybraných oblastech dokáže najít až půlmetrové detaily. Podařilo se například vyfotografovat oblasti přistání pilotovaných výprav Apollo. Na snímcích jsou vidět opuštěné přistávací stupně lunárních modulů, lunární vozidla, vybavení kosmonautů, ale třeba i jejich stopy.

K výročí NASA znovu připomněla snímek centrálního vrcholu kráteru Tycho, který je široký 15 kilometrů. Tento kráter je populárním cílem dalekohledů amatérských astronomů. Celý kráter má šířku 82 kilometrů a vrchol se tyčí 2 km nad okolí.

Tajemství vesmíru 7/2014