Výtah na Měsíc? Ano, je to možné, tvrdí společnost LiftPort

21.03.2014 - Petr Broža

Společnost LiftPort připravuje projekt výtahu na Měsíc. Ten by umožnil těžit nerostné suroviny a levně je dopravovat k Zemi. Stanice výtahu by byla umístěna v Lagrangeově bodu

Kosmický výtah není nijak mladá myšlenka. Již několik let se řeší výtah na geostacionární oběžnou dráhu Země, který by usnadnil vynášení družic a dalších potřeb na tuto vysokou orbitu. Ačkoliv teoreticky máme tuto myšlenku zvládnutou, technologie zatím nepostoupily natolik, aby ji bylo možno realizovat za dostupný obnos financí.

Počáteční obtíže

V tomto světle se myšlenka výtahu na Měsíc jeví jako naprostá utopie. Přece jen Měsíc je více než desetkrát dále než geostacionární dráha, nehledě na to, že se pozice povrchů Měsíce a Země vůči sobě každou minutu mění. Společnost LiftPort má ale řešení – a vypadá na první pohled docela jednoduše. Navíc by podle autorů nebylo nutno čekat na dostatečně pevná vlákna z karbonových nanotrubic jako u pozemského výtahu.

Výhodou je, že Měsíc nastavuje Zemi stále stejnou tvář, díky vázané rotaci. Pokud bychom tedy lano upevnili na jedné straně na Měsíci a na druhé straně na nějakém pevném bodě (resp. bodě, který se nepohybuje vůči povrchu Měsíce), pak by myšlenku výtahu byla teoreticky průchozí.

Vypadá to jednoduše

Jaký by ale tento bod měl být? V soustavě Země-Měsíc máme jedinou možnost – Lagrangeův bod, tedy místo, kde se vyrovnává gravitace Země a Měsíce a tento bod je vůči oběma tělesům stabilní, aniž by bylo nutno pozici tělesa v něm umístěným nějak korigovat motory. Zde by byla umístěna druhá stanice kosmického výtahu. Stačilo by tedy vyřešit dopravu ze Země pomocí rakety do tohoto bodu a odsud by se náklad dopravil na Měsíc (anebo z něj) výtahem.

Jak by vypadala stavba a funkce výtahu je vidět na přiloženém videu.

• Zdroj fotografií: LiftPort