Vytiskněte si mlhovinu okolo hvězdy Eta Carinae na 3D tiskárně

21.07.2014 - Petr Broža

Pokud jste techničtí hračičkové a už máte doma 3D tiskárnu, můžete si vytisknout kus vesmíru. Mlhovinu, která obklobuje obrovskou a jasnou hvězdu Eta Carina v souhvězdí Lodního kýlu

Tento prašný oblak, který vypadá trošku jako činka nebo kost pro psy, měří jeden světelný rok. Jeho model, který si můžete vytisknout doma, pak měří jen 80 milimetrů. Byl vytvořendíky měření Evropské jižní observatoře a jejímu přístroji VLT/X-Shooter.

Tato nestabilní dvojhvězda zvaná Eta Carinae je ponořena do mlhoviny Carina ve vzdálenosti asi 7 500 světelných let. Mezi roky 1838 a 1845 byla druhou nejjasnější na pozemské obloze, a právě tehdy došlo k obrovské explozi, při níž byl nyní tak charakteristický oblak vytvořen.

Výše zmíněný přístroj umožňuje mapovat rychlost molekulárního vodíku v prachu mlhoviny s jemným rozlišením. Model ukazuje zářezy, výstupky a výčnělky, dokonce i v prachem zakrytých oblastech odvrácených od Země. Samotná dvojhvězda Eta Carinae stále prochází bouřlivými vzplanutími a je kandidátem na výbuch supernovy během několika milionů let.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, Hubble SM4 ERO Team