Vytrénovaný bakteriofág vyléčil rezistentní infekci oběti bruselského atentátu

Vytrénovaný bakteriofág – tedy virus infikující bakterie, zachránil život oběti bruselského atentátu

23.01.2022 - Stanislav Mihulka

V březnu 2016 byla při sebevražedném atentátu na bruselském letišti vážně zraněna třicetiletá žena. Utrpěla rozsáhlá zranění, především na noze. Ztratila tolik krve, že během léčby na jednotce intenzivní péče dostala infarkt. Přišla o část těla, včetně kusu pánve. Když se její stav po pár dnech stabilizoval, propukla u ní rozsáhlá infekce.

Původcem infekce byla bakterie Klebsiella pneumoniae, silně rezistentní na antibiotika. Žena přišla o další tkáně, žaludek, slezinu. Už to vypadalo beznadějně, když lékaři a vědci zkusili fágovou terapii. Pátrali po vhodném fágovi (viru infikujícího bakterie) a narazili na kmen fága vB_KpnM_M1, který pocházel ze vzorku odpadní vody, odebraného v gruzínském Tbilisi roku 2012.

Výcvik fága řízenou evolucí

Odborníci využili toho, že fágy se přizpůsobují bakteriím ještě rychleji než bakterie našim antibiotikům a vylepšili fága vybraného kmene metodou řízené evoluce. Nejprve fága pěstovali v laboratorních podmínkách s bakteriemi zmíněné pacientky. Fágy se množily různě úspěšně. Vědci vybrali ty nejúspěšnější fágy a použili je do dalšího kola pěstování. Tímto způsobem zopakovali celý postup patnáctkrát. Výsledkem tohoto „výcviku“ byl kmen fága, extrémně dobře přizpůsobený rezistentním bakteriím pacientky.

TIP: Průzkum lidské střevní mikroflóry odhalil přes 70 tisíc doposud neznámých virů

V únoru 2018, když už nezbývala žádná jiná možnost, lékaři použili k léčbě oběti bruselského atentátu fágovou terapii, s „vycvičeným“ fágem. Brzy došlo k dramatickému ústupu infekce a pronikavému zlepšení stavu pacientky. Přibrala několik kilogramů a její tělo se konečně začalo důkladně hojit. V budoucnu by fágová léčba mohla zachránit životy mnoha pacientů.