Výzkum ukázal, že modroocí lidé propadají častěji alkoholismu

03.07.2015 - Martin Reichman

Za to, zda se člověk stane alkoholikem, možná může barva jeho očí. Vědci nalezli souvislost mezi geny určujícími barvu očí a vznikem alkoholismu

Na zrodu téměř všech nemocí se nějakým způsobem podílí genetika. U některých nemocí je její vliv vyšší, jiných se dotýká jen okrajově. Vědci nyní učinili překvapivé zjištěné, že lidé trpící alkoholismem, mají v naprosté většině modré oči. Znamená to, že gen určující barvu očí je zároveň zodpovědný za to, zda člověk propadne alkoholismu? Bohužel, či bohudík spíše ne. Podle vědců z Univerzity ve Vermontu jde ale o velmi zvláštní případ korelace.

Výzkum, který byl nyní prezentovaný v magazínu American Journal of Medical Genetics, zahrnoval více než 10 tisíc pacientů trpících nějakou formou psychického onemocnění. Počítačové modely odhalily, že alkoholismus se ve výrazně vyšší míře vyskytoval u světlookých a zejména modrookých lidí. Vědci mají za to, že existuje souvislost mezi GABA receptorem, na který se váže kyselina gama-aminomáselná, působící jako inhibiční (tlumivý) neurotransmiter a geny OCA2 a HERC2, které jsou v největší míře odpovědné za barvu očí.

American Journal of Medical Genetics