Významný úspěch: Poprvé se podařilo vypěstovat plně funkční vlasové folikuly

Japonští odborníci dokázali vytvořit organoidy vlasových folikulů. Mohlo by jít o zásadní průlom v léčbě plešatosti.

23.10.2022 - Stanislav Mihulka

Díky bouřlivému rozvoji biologie a medicíny se snad už konečně blíží doba, kdy si lidé dopřejí nové, vypěstované vlasy. Významný pokrok v tomto směru nedávno učinil tým odborníků z Jokohamské univerzity. Japonští vědci odebrali buňky z myších embryí a poprvé v historii se jim podařilo vypěstovat organoidy – zmenšené, ale přesto omezeně funkční verze orgánů, v tomto případě vlasových folikulů. Svůj úspěch vědci oznámili v říjnovém vydání časopisu Science Advances. Vlasový folikul je malý orgán v kůži, který u savců vytváří chlup a u člověka i vlasy. Tvoří jej vlasová cibulka a dvě vlasové pochvy.

Vrstvy lidské kůže (ilustrace: Univerzita Karlova Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, CC0)

Vědci rovněž dokázali ovlivnit barvu chlupů, které z těchto laboratorních vlasových folikulů rostly. Napěstované vlasové folikuly úspěšně implantovali „nahým“ myším, u nichž pak fungovaly jako normální vlasové folikuly a vytvářely chlupy. Vlasové folikuly se sice podařilo vypěstovat již dříve, ale vždy jen jako součást celé kůže.

Další jsou na řadě lidé

Přestože jde o významný úspěch, jedná se stále „jen“ o studii na laboratorních myších a její výsledky tak nelze jednoduše extrapolovat na lidi. Japonští badatelé ale mají v plánu pokračovat s testy na lidech. Na rozdíl od studie na myších při nich nebudou používat buňky získané z embryí – pro tyto účely hodlají použít buňky od dospělých dárců. Ty pak budou pomocí reverzního inženýrství upraveny na kmenové buňky, ze kterých, jak vědci doufají, vyrostou potřebné epiteliální a mezenchymální buňky.

TIP: Nová léčba plešatosti vsází na přímé přeprogramování buněk

Biomedicínský inženýr Tatsuto Kageyama a jeho kolegové jsou první, kdo vytvořili samotné vlasové folikuly. Klíčem k úspěchu bylo použití biologického materiálu Matrigel, který napomáhá tvorbě tkání a orgánů z napěstovaných buněk. Když je Matrigel použitý hned na počátku pěstování buněk z myších embryí, vytvoří pro tyto buňky vhodné prostředí a zajistí vznik organoidů vlasových folikulů. Výsledky výzkumu mohou přispět k vývoji nových postupů léčby plešatosti, a také nových modelů pro výzkum kožních chorob a testování příslušných léků.