Vzácná podívaná: Co způsobuje duhové světélkování vzduchu?

09.04.2022 - Michal Švanda

Občas to překvapí i ostřílené astrofotografy: Exponují širokoúhlý snímek hvězdné oblohy a místo temného pozadí protnutého Mléčnou dráhou s množstvím hvězd i mlhovin se na fotografii objeví zelenkavé a červenavé skvrny, často ve formě zvlněných pruhů

<p>Takto zachytil světélkování atmosféry <strong>Miguel Claro</strong> během výstupu na horu Pico na Azorských ostrovech v Portugalsku. Světlo v pozadí pochází z ostrova Faial v Atlantském oceánu.</p>

Takto zachytil světélkování atmosféry Miguel Claro během výstupu na horu Pico na Azorských ostrovech v Portugalsku. Světlo v pozadí pochází z ostrova Faial v Atlantském oceánu.

Šlo snad o slabou polární záři? I to je sice možné, ale většinou se jedná o světélkování atmosféry, tzv. airglow. Popsaný jev je pouhýma očima prakticky nespatřitelný, snad jen za velmi výjimečných podmínek daleko od civilizace.

TIP: Podívaná pro bohy: Jak vznikají efektní sluneční sloupy?

Jde skutečně o vlastní světlo atmosféry, vznikající ve výškách kolem 80 km, kde atomy a molekuly ovzduší excituje (nabudí) ultrafialové záření od Slunce či záření kosmické. Při návratu zmíněných elementů do základního energetického stavu dojde k emisi viditelného záření. Struktura pruhů pak indikuje tzv. gravitační vlny, pásové atmosférické poruchy vyvolané nejčastěji přechodem atmosférické fronty či blízkostí pohoří a jiných překážek.