Vzpomínky pilota SR-71: Ze zákulisí utajovaného letadla

10.03.2014 - Jan Miklín

Americký „Kos“ byl prvním letadlem s použitím „neviditelné technologie“ stealth a zároveň nejrychlejším letadlem světa. Letectvo jej používalo k průzkumným misím nad citlivými oblastmi. Jaký pohled na něj mělo několik vyvolených pilotů?


Reklama

SR-71 měl nahradit průzkumný Lockheed U-2, létající ve velkých výškách, ale relativně pomalý a nepřáteli za železnou oponou už jednou sestřelený. Návrh i vývoj probíhaly naprosto utajeně a stroji s krycím názvem Oxcart se často říkalo prostě „Výrobek“. Konstrukce letadla s předpokládanou rychlostí trojnásobku rychlosti zvuku a výškou letů okolo 25 km nad zemí nebyla jednoduchá. Problematické bylo především výrazné zahřívání trupu až na 300 °C. 

Jedinečné momenty

„Dostat se k  SR-71 nebylo jen tak,“ popisuje ze zákulisí pilot Rick McCrary. Samozřejmostí byly zkušenosti z pilotování dvou výkonných letadel a vynikající zdravotní stav, ale nováčci se k jednotce dostali pouze na osobní doporučení některé z již zde sloužících osob. „Když jsem dojel na základnu Beale a šel se poprvé podívat na stroj, bylo to úžasné.“ Blackbirdy nebyly moc známé ani u amerických vojáků, a tak možnosti obejít si letadlo zblízka se nedostalo téměř nikomu. „SR-71 je prostě unikátní letadlo – tvarem, rozměry, vším,“ vysvětluje pilot. 

Po důkladném prověření nastal dlouhý čas studia, tréninku, stovky hodin na simulátoru. „Posádku letadla tvoří pilot a operátor průzkumných systémů. To byla pevně daná sehraná dvojice, se stejnou leteckou historií,“ říká Rick McCrary. Po čtyřech cvičných letech s instruktorem už následovalo zařazení do služby. „Piloti vždy šest neděl sloužili, pak měli stejnou dobu volno,“ popisuje režim pilot. „Na základně byla jen malá skupinka pilotů, k tomu pozemní personál i lidé, kteří letadlo navrhovali, což bylo proti jiným typům unikátní.“

TIP: Lockheed SR-71: Jak funguje motor nejrychlejšího letounu světa

Jedinečné bylo také pilotování stroje. „Za šest měsíců tréninku jsme zapomenuli vše, co jsme se naučili na jiných letadlech, a získali úplně nové návyky – kvůli rychlosti bylo vše jiné,“ vysvětluje Američan. Kvůli obrovské spotřebě bylo potřeba doplňovat palivo několikrát za let, poprvé už relativně krátce po startu – letadlo „sežalo“ 36 tun kerosínu za necelou hodinu a půl provozu. A není divu, když na plnou forsáž dokázalo letět i hodinu. „Během dlouhých misí jsme za letu doplňovali palivo i osmkrát,“ popisuje pilot. „Při dlouhých letech nad polárními oblastmi jsme za jediný let zažili i několik svítání a západů slunce,“ říká pilot na otázku, co patřilo k nejhezčím zážitkům letů s tímto unikátním strojem.

  • Zdroj textu:

    sbnation.com

  • Zdroj fotografií: Wikipedia, archiv

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

I když se Anna z incidentu téměř úplně zotavila, koncem roku 2009 stále ještě trpěla menšími symptomy na rukou a nohou, které způsobilo poranění nervů.

Zajímavosti
Věda

Britské „muničky“ se podílely na produkci 80 % zbraní i nábojů pro královské vojsko

Válka

Oranžově dráha mezihvězdné komety Borisov.

Vesmír

Londýnské metro, snímek z oslav 150. výročí zprovoznění.

Historie

Královna korpulence - vítězkou letošního klání o nejvypasenějšího medvěda se stala medvědice Holy.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907