Waco CG-4A: nejpoužívanější americký kluzák

18.09.2015 - Lukáš Visingr

Výsadkové operace za druhé světové války neznamenaly jenom seskoky na padácích, ale také akce výsadkových kluzáků. Nejznámějším a nejpoužívanějším typem této kategorie ve výzbroji amerického letectva byl CG-4A


Reklama

Vsoučasné době se již s výsadkovými kluzáky nesetkáme, avšak v éře mezi oběma světovými válkami i během nejničivějšího konfliktu historie se jednalo o běžnou kategorii techniky. Jako první zvládli nasazení kluzáků ve velkém měřítku Sověti, které záhy napodobili Němci, avšak západní Spojenci také nečekali na místě.

Výsadkové operace Američanů i Britů v Evropě tedy poté zahrnovaly i nasazení velkého počtu kluzáků, mezi kterými vynikal Waco CG-4A, patrně nejlepší letoun této kategorie, jaký kdy Amerika používala. Už záhy po vstupu do války sestavily vzdušné síly americké armády (USAAF) specifikace, na jejichž bázi měl vzniknout co možná nejjednodušší výsadkový kluzák. Úkolu se chopila fi rma Waco Aircraft Company, která již předtím vytvořila kluzák XCG-3 schopný dopravovat devět mužů, a proto jej nyní zkrátka zvětšila. Tím vznikl prototyp XCG-4, který mohl transportovat třináct mužů s výzbrojí, případně náklad téměř dvou tun. Koncepce se ovšem nezměnila, stále tedy šlo o kostru z kovu a dřeva s potahem z plátna, jelikož u výsadkového kluzáku se počítalo s několika málo použitími (či jen s jedním).

 

Waco CG-4A

OSÁDKA + VÝSADEK: 2 + 13 mužů

ROZPĚTÍ KŘÍDLA: 25,5 m

CELKOVÁ DÉLKA: 14,73 m

CELKOVÁ VÝŠKA: 3,85 m

PRÁZDNÁ HMOTNOST: 1 719 kg

MAX. VZLETOVÁ HMOTNOST: 4 082 kg

MAX. NOSNOST NÁKLADU: 1 904 kg

MAX. RYCHLOST VLEČENÍ: 200 km/h

STANDARDNÍ KLOUZAVOST: 2 m/s

 

Zkoušky prototypu proběhly v květnu 1942 a po několika úpravách vznikla sériová podoba CG-4A. Tu poté vyráběla samotná fi rma Waco, ale rovněž patnáct dalších firem, mezi kterými byly i takové slavné značky jako Beech, Boeing, Cessna a Ford. V továrnách fungoval 24hodinový provoz, a proto celkově vzniklo okolo 12 300 kusů (některé prameny uvádějí dokonce skoro 14 000 exemplářů). Do CG-4A standardně nastupovalo třináct vyzbrojených vojáků, alternativně bylo možno naložit i automobil s nosností čtvrt tuny (tedy slavný Jeep) nebo 75mm houfnici M1A1 s obsluhou. Ke snazšímu nakládání vozidel sloužila odklopná příď kluzáku.

Akce v Evropě i v Asii

Standardním tažným letounem se stal slavný C-47 Skytrain (neboli „Dakota“), jenž vlekl CG-4A na nylonovém laně o délce zhruba 100 metrů, v menším měřítku se uplatnila také letadla C-46 Commando. První bojové nasazení CG-4A proběhlo v červenci 1943 při spojenecké invazi na Sicílii a posléze se tyto jednoduché, ale vysoce efektivní letouny zapojily do řady dalších akcí včetně invaze do Normandie v červnu 1944, nepodařené operace Market Garden v září téhož roku nebo operací v jihovýchodní Asii.

Počítalo se s nimi také pro (nakonec nerealizovanou) invazi do Japonska, pro niž byly vyvíjeny zdokonalené varianty, mimo jiné rychlejší CG-15 a motorizované kluzáky typu PG-3, které nesly na vzpěrách pod křídlem dvojici motorů. Kromě služby v US Army se CG-4A dostal také do vzdušných sil Velké Británie a Kanady. Právě Britové mu dali jméno, pod nímž je dnes hodně známý, a to Hadrian, zatímco americké bojové jméno Haig zná jenom málokdo.

Coby zajímavost lze doplnit, že po válce sloužilo několik CG-4A pod názvem NK-4 (nákladní kluzák) i v letectvu osvobozeného Československa. Na závěr si zaslouží zmínění příběh, který přesvědčivě dokazuje kvalitu konstrukce CG-4A. Jeden kluzák Spojenci v červenci 1943 použili pro dopravu vakcín pro SSSR a se zastávkami jej táhli z Montrealu do Anglie, přičemž urazil za 28 letových hodin vzdálenost přesahující 5 600 km.  

Reklama

  • Zdroj textu:

    VOJSKA - Američtí výsadkáři

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ze 144 sekvenovaných vzorků jich 45 – zhruba třetina – obsahovala žraločí DNA. Nejčastěji identifikovanými druhy byli žralok modrý, žralok hedvábný a žralok bělocípý. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Podle bulharských matematiků je chování Sluneční soustavy je velice stabilní. Jsou proto přesvědčeni, že náš planetární systém vydrží nejméně 100 tisíc let. (ilustrace: NASACC BY-SA 4.0)

Vesmír

(foto: Pexels, cottonbro, CC0)

Reklama

Oficiální výsledky sčítání z roku 1921 nebyly přijaty příznivě příslušníky národnostních menšin. Napočítáno jich totiž bylo méně než v roce 1910. (foto: PixabayCC0)

Historie

Sověti nasadili tanky T-54 (na snímku) a T-55 také během okupace Československa v srpnu 1968. (foto: Wikimedia Commons, František DostálCC BY-SA 4.0)

Válka

Při užívání antibiotik je úmrtnost nakažených břišním tyfem zhruba 1-4 procenta, u neléčených pacientů vzrůstá až na 20 procent. (ilustrace: Shutterstock)

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907