Wau! NASA chystá sondu k Jupiterovu měsíci Europa. Chce hledat život

13.03.2014 - Redakce

Ačkoliv se o tom ve vědeckých kruzích mluví dlouho, teprve nyní učinila NASA první krok k budoucí misi k měsíci Europa. Pod jejím povrchem by se mohl skrývat oceán a v něm život

Europa, jeden z galileovských měsíců, které byly ojeveny v roce 1610, láká vědce od chvíle, kdy byla obecně přijata teorie, že by se pod jejím ledovým povrchem mohl nacházet obrovský oceán. Ten by totiž mohl skrývat život, byť jen primitivní.

NASA v návrhu rozpočtu, který byl zveřejněn 4. března, vyčlenila 15 milionů dolarů na přípravu mise k Europě. „Europa je velmi lákavým cílem dalšího výzkumu Sluneční soustavy,“ řekl finanční ředitel NASA, Beth Robinson. „Misi bychom chtěli vypravit v polovině dvacátých let.“

V tuto chvíi není jasno, jak by mise k Europě měla vypadat – to bude předmětem diskuzí následujících let. Mise zatím nemá žádné konkrétní obrysy, s velkou pravděpodobností však bude vycházet z konceptu sondy Europa Clipper. Sonda by zkoumala měsíc a jeho ledovou krustu po dva roky z její oběžné dráhy. Odhadovaná cena mise by se vyšplhala až na dvě miliardy dolarů.