Wide Field Infrared Survey Telescope: Vesmír v infračerveném

18.03.2014 - Tajemství vesmíru

<p>Nový teleskop, na kterém spolupracuje NASA, bude sledovat vesmír v infračerveném záření.</p>

Pozorování vesmíru v oboru infračerveného záření má řadu výhod, proto se připravují dalekohledy preferující právě tuto část elektromagnetického záření. Nový Kosmický dalekohled Nancy Grace Romanové (zkráceně RST – Roman Space Telescope, dříve WFIRST) by měl v budoucnu provádět například výzkum planet mimo Sluneční soustavu či studovat povahu skryté hmoty. Na jejím vývoji pracuje NASA.

V posledních letech je stále více kosmických observatoří k výzkumu vzdáleného vesmíru umísťováno do oblasti tzv. Lagrangeova libračního bodu L2. Tato poloha bude rovněž pozorovacím „stanovištěm“ observatoře RST.

Nancy Grace Roman Space Telescope

Start: 2025
Výška oběžné dráhy: 1 500 000 km, Lagrangeův librační bod L2
Hmotnost: zatím neznámá
Pozorování v oboru: infračervené záření

Duo vědeckých přístrojů:
  • Wide Field Instrument: širokoúhlá kamera se senzory pro viditelnou a blízkou infračervenou oblast, 288 megapixelů
  • Coronagraphic Instrument: vysoce kontrastní kamera a spektrometr s úzkým zorným polem pro viditelnou a blízkou infračervenou oblast spektra
Technické zázemí
  • Šest modulů avioniky: řídicí počítače a elektronika vědeckých přístrojů včetně datového úložiště s kapacitou 10 TB, řídicí počítač observatoře, systém orientace v prostoru včetně šesti gyroskopů, systém napájení a distribuce elektřiny, komunikační a řídicí elektronika, testovací rozhraní a navíc také pohonný systém s více než 1 t paliva.
  • Šest solárních panelů: dva pevné a čtyři výklopné, plocha 33,5 m², výkon 4 100 W