WISE prohledal 100 tisíc galaxií: Pátrání po vyspělé civilizaci pokračuje

21.04.2015 - Martin Reichman

Supercitlivý infračervený teleskop WISE již 5 a půl roku pátrá po vzdálených civilizacích. Odpověď na klíčovou otázku ale nepřinesl

Na počátku byla logická úvaha, kterou již v 60. letech 20. století formuloval sovětský a ruský astronom Nikolaj Kardašov. Pokud ve vesmíru existují kromě nás i jiné civilizace, potřebují pro svůj život energii. Vedlejším produktem energetické spotřeby je i její vyzařování, které je nejlépe měřitelné v úzkém spektru infračerveného světla. Pokud sestrojíme dostatečně citlivý detektor infračerveného záření, můžeme zachytit tento vedlejší signál vzdálené civilizace.

Detektorem, který měl přinést odpověď na základní otázku života ve vesmíru, byl infračervený kosmický teleskop Wide-field Infrared Survey Explorer, zkráceně WISE, který odstartoval ze základny Vandenberg 14. prosince 2009.

Hledání mimozemského života pochopitelně nebyl jediný úkol WISE, ostatně jeho mise, která trvá již 5 a půl roku, byla původně plánovaná jen na 10 měsíců. WISE, který je přibližně tisíckrát citlivější, než předchozí teleskopy pro pozorování oblohy, během své mise pořídil miliony snímků a k dnešnímu dni objevil 100 tisíc různých galaxií.

Výsledek jeho pátrání po mimozemském životě je ovšem v podstatě nulový. Z obrovského množství objevených galaxií vědci zaznamenali pouze u 50 z nich zvýšenou intenzitu infračerveného záření a ani u nich si nejsou jisti, zda nešlo o odchylku měření nebo o běžný astronomický jev. Ani po více než pětiletém pátrání WISE tak nejsme ani o krok blíže odpovědi, zda jsme, nebo nejsme ve vesmíru sami.

Wikipedia, Astrophysical Journal