Wolf-Rayetova hvězda uprostřed mladé mlhoviny v souhvězdí Střelce

24.08.2015 - Martin Reichman

Některé hvězdy vybuchují velmi pomalu. Vzácné, masivní Wolf-Rayetovy hvězdy jsou tak bouřlivé a žhavé, že se pomalu rozpadají přímo před našima očima. Na aktualizovaném snímku Hubbleova vesmírného teleskopu je k vidění zářivá Wolf-Rayetova hvězda Hen 2-427, uprostřed mladičké mlhoviny M1-67.

Wolf-Rayetovy hvězdy je velmi hmotné hvězdy hlavní posloupnosti s vysokou svítivostí a krátkou dobou života (méně než milion let). Jejich povrchová teplota se pohybuje mezi 25 000 K až 100 000 K, přičemž maximum vyzařování probíhá v ultrafialovém spektru. Wolfovy-Rayetovy hvězdy velmi intenzivně odvrhují hmotu do okolního vesmíru, v případě Hen 2-427 vědci odhadují rychlost odvrhovaného materiálu na 150 tisíc kilometrů v hodině.

spacetelescope.org