X-ray Multi-Mirror Mission: Rentgenový dalekohled z Evropy

11.03.2014

Rentgenové oči -<p>XMM-Newton: evropský vesmírný dalekohled pro oblast rentgenového záření</p>
Rentgenové oči -

XMM-Newton: evropský vesmírný dalekohled pro oblast rentgenového záření

Celkový průměr evropské družice X-ray Multi-Mirror Mission (XMM-Newton) je 4,5 m, délka dosahuje 13 m a rozpětí panelů slunečních baterií činí 16 m. Je vybavena třemi teleskopy pro detekci rentgenového záření. Teleskopy kuželového tvaru obsahují 58 koncentrických válcových reflexních ploch s postupně se zmenšujícími poloměry. Reflexní plochy odrážejí dopadající rentgenové záření přicházející pod malým úhlem do ohniskové roviny, kde jsou umístěny kamery s CCD detektory.

Pozorování v oboru rentgenového záření jsou doplňována optickým teleskopem pracujícím ve viditelné a ultrafialové oblasti. Astronomická družice XMM-Newton, vypuštěná raketou Ariane 5 v prosinci 1999, stále pořizuje vynikající snímky, a to dokonce s lepším rozlišením, než se očekávalo.

X-ray Multi-Mirror Mission