Z čeho vzniká prach v našich domácnostech?

02.02.2019 - Kateřina Helán Vašků

Odkud se berou chuchvalce prachu v našich bytech? Na svědomí je mají zvířata, lidé i vesmír

Ačkoliv se může zdát, že prach v bytech a domech vzniká zdánlivě „z ničeho“, ve skutečnosti má dva zdroje: vnější i vnitřní. Zvenčí si ho přinášíme v podobě částeček pylu, půdy, hmyzu a dalších. V interiérech pak můžeme najít například zvířecí srst, textilní a papírová vlákna, vlasy, zbytky potravin i lidské kůže. Celá naše pokožka se totiž obmění přibližně za čtyři týdny, a denně se nám tak z těla odloupne až 500 milionů odumřelých kožních buněk.

Není bez zajímavosti, že určité malé procento v našich domácnostech může tvořit i kosmický prach: Jedná se o částice meziplanetární hmoty menší než 1 mm, jež volně plují vesmírem. Na Zemi jich každoročně dopadne asi 40 000 tun, a průměrně tak na metru čtverečním zemského povrchu najdeme jedno zrnko kosmického prachu.