Za podivným vzhledem hvězdy „Ošklivky“ může být vesmírný kanibalismus

26.05.2015 - Martin Reichman

Vědci odhalili velmi zvláštní chování Wolf-Rayetovy hvězdy vzdálené 3 tisíce světelných let od Země. Je možné, že se stala obětí vesmírného kanibalismu

Wolf-Rayetova hvězda, s označením NaSt1, je opravdovým vesmírným podivínem. Tato velmi hmotná hvězda hlavní posloupnosti svým tvarem a chováním vůbec neodpovídá pozorováním, které astronomové objevili u podobných typů hvězd. Namísto masivního odvrhování hmoty do okolního vesmíru, jak je u kandidátů supernov běžné, má NaSt1 kolem sebe jakýsi plynný disk, podobající se obří placce, s průměrem 3,2 bilionu kilometrů. Nic podobného u žádné Wolf-Rayetovy hvězdy astronomové ještě nepozorovali.

Jedním z nejpravděpodobnějších vysvětlení podivného tvaru NaSt1 by podle vědců mohl být zvláštní binární systém, v němž by NaSt1 ukrývala další masivní hvězdu, která by kanibalizovala na odvrhovaném materiálu. Tuto teorii podporují i nové snímky pořízené Hubbleovým vesmírným teleskopem. NaSt1 je zhruba 20× hmotnější než naše Slunce a od Země ji dělí přibližně 3 tisíce světelných let.

hubblesite.org