Toaleta vyrábějící elektřinu: Z lidské moči pomocí bakterií

10.03.2015 - Martin Reichman

Toaleta, která dokáže levně přeměnit lidskou moč na elektřinu, by mohla najít využití například v uprchlických táborech

Že odpad nemusí nutně znamenat ekologickou zátěž a může být užitečný, vědí například ve Švédsku, kde až 50% odpadu slouží jako palivo při výrobě elektřiny. V jihozápadní Anglii se z města Bath dopravíte na letiště v Bristolu autobusem poháněným pomocí biometanu – vyráběného z potravinového odpadu a z fekálií.

Záchodová minielektrárna

Vědci z bristolské University of the West of England nyní přišli s dalším zajímavým řešením, sestrojili záchod, který dokáže zpracovávat lidskou moč a vyrábět z ní elektřinu. Základem záchodové elektrárny je speciální zásobník, sloužící jako mikrobiální palivový článek (MFCs). V něm se nachází bakterie, využívající moč pro svůj růst a jako bonus vyrábí elektřinu.

MFCs články jsou velmi levné, jeden stojí zhruba 35 až 40 korun a kompletní záchodová elektrárna vyjde zhruba na 30 tisíc korun. Vědci věří, že by toalety vyrábějící elektřinu mohly najít uplatnění v zemích třetího světa nebo například v uprchlických táborech.

Jak přeměna moči na elektřinu funguje