Žádné dobré zprávy: Měření ukazují, že vesmír pomalu umírá

13.08.2015 - Martin Reichman

Nic netrvá věčně. Nejnovější výzkum astronomů z USA, Evropy a Austrálie ukazuje, že vesmír pomalu umírá

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal více než 200 tisíc galaxií a změřil množství energie, které tyto galaxie produkují. Jejich závěr je jednoznačný - vesmír pomalu umírá. Množství produkované energie se za poslední 2 miliardy let snížilo o polovinu.

„K měření produkce energie celkem asi 200 tisíc galaxií v co nejširším pásmu vlnových délek jsme použili tolik kosmických i pozemních přístrojů, kolik jsme jen mohli mít k dispozici,“ říká Simon Driver (ICRAR, The University of Western Australia) vedoucí rozsáhlého týmu projektu GAMA (Galaxy and Mass Assembly Survey), na kterém spolupracuje téměř 100 vědců z více než 30 univerzit v Austrálii, Evropě a USA.

Energie = hmotnost × (rychlost světla ve vakuu)²

Veškerá energie ve vesmíru vznikla při velkém třesku a část z ní se nachází ve formě hmoty. Hvězdy svítí díky transformaci hmoty zpět na energii, způsobem, který popisuje slavná formule Alberta Einsteina E=m×c2.

„Zatímco většina energie obsažené ve vesmíru vznikla jako následek velkého třesku, určité množství energie neustále vzniká ve hvězdách fúzí lehkých chemických prvků vodíku a hélia,“ říká Simon Driver. „Tato nově uvolněná energie je na své pouti mateřskou galaxií buď absorbována prachem, nebo uniká volně do mezigalaktického prostoru, kterým putuje, dokud se nesetká s nějakým objektem – hvězdou, planetou nebo velmi vzácně zrcadlem dalekohledu.“

Energie uvolňovaná ve vesmíru je produktem termojaderných reakcí ve hvězdách, kde se hmota pomalu přeměňuje na energii. Dalším významným zdrojem jsou velmi horké akreční disky kolem černých děr v centrech galaxií, kde se v kvasarech a aktivních galaktických jádrech přeměňuje gravitační energie na elektromagnetické záření.

Čekání na věčný spánek

Fakt, že vesmír samotný pomalu slábne, je znám od konce 90. let 20. století. Tato práce však ukazuje, že se tak děje na všech vlnových délkách od ultrafialového až po infračervené záření. Představuje tak dosud nejúplnější odhad produkce energie v nedalekém vesmíru.

„Aktivita bude v tomto ohledu nadále již jen klesat a vesmír pomalu zestárne. Vesmír si obrazně lehl na pohovku, přikryl se a pomalu upadá do věčného spánku,“ dodává Simon Driver.

ICRAR, ESO