Záhada tvaru komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko vyřešena

30.09.2015 - Martin Reichman

Jak přišla kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko ke svému zvláštnímu vzhledu? Podle vědců vznikla během srážky dvou těles

Podivný „kačenkovitý“ tvar komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko má svůj původ v dávné srážce dvou samostatných vesmírných těles. Ukázal to rozbor snímků s vysokým rozlišením, které shromáždila sonda Rosetta. Podle vědců z ESA došlo ke spojení v nízké rychlosti někdy v časech formování naší Sluneční soustavy.

TIP: Jak je velká tříkilometrová kometa 67/Churyumov-Gerasimenko?

Podle Mattea Massironiho to dokazuje fakt, že obě části komety mají svůj vnější obal uspořádaný v odlišných vrstvách. Podle vědců tento obal může sahat desítky až stovky metrů pod povrch komety. Obě části komety 67P tak připomínají cibuli, lépe řečeno dvě cibule, spojené v jednu v pozdějším věku. Massironiho teorii potvrzují i počítačové 3D modely. Ty ukazují, že v oblasti krku, který obě části spojuje, jsou vrstvy orientované opačně.

Výsledky výzkumu podle Massironiho nevylučují ani druhou, původně zvažovanou teorii. Podle ní je současný tvar komety 67P důsledkem působení eroze. Neplatí sice, že eroze současný tvar vytvarovala z jednoho kusu vesmírného tělesa, mohla ale přispět k dotvoření současného „kačenkovitého“ tvaru komety.

esa.int