Záhady vesmíru: Jak velká je naše Galaxie a jak daleko je nejbližší hvězda?

28.05.2013 - Michal Švanda

Do jaké kategorie vesmírných objektů patří Pluto? Jak velká je naše mateřská galaxie, Mléčná dráha? A která hvězda je nejbližší našemu Slunci?

<p>Penicilin objevil Alexander Fleming poté, co do jeho nádobek s koloniemi bakterií pronikla plíseň.</p>

Jaká je naše nejbližší hvězda?

Nejbližší hvězdou je Slunce, centrální těleso naší Sluneční soustavy. Leží ve vzdálenosti 150 milionů kilometrů (tato vzdálenost se označuje jako astronomická jednotka /AU/). Dále je nejblíže trojhvězda zvaná Toliman, nejjasnější hvězda souhvězdí Kentaura, která leží ve vzdálenosti 4,35 světelných let (tedy 280 000× dále). Z této soustavy je nám v současnosti nejblíže složka označovaná jako Proxima, maličký, okem nepozorovatelný červený trpaslík, který leží o 0,11 světelných let blíže než zbytek trojhvězdy.

Proč už Pluto není planetou?

Mezinárodní astronomická unie na svém 26. valném shromáždění konaném v Praze přijala 24. srpna 2006 novou definici označení „planeta“. Podle ní je planetou těleso v hydrostatické rovnováze (má kulový tvar), které je v oblasti své dráhy dominantní. Pluto však sdílí svoji oblast prostoru s jinými podobně velkými tělesy (trans-neptunickými asteroidy), nesplňuje tedy druhou podmínku definice, a titul „planeta“ mu byl po 76 letech odebrán. Od roku 2006 je tak Pluto jedním ze zástupců nové skupiny těles Sluneční soustavy, a patří tudíž mezi „trpasličí planety“. Dnes je známo pět jeho měsíců, z nichž největší je Charon. Poslední měsíc byl objeven teprve v roce 2012.

Jak velká je Mléčná dráha?

Pojem Mléčná dráha má dva významy. Prvním je stříbřitý pás táhnoucí se hvězdnou oblohou, pohled na průřez naší Galaxií. Už Galileo Galilei poukázal na to, že Mléčná dráha je složena z velkého množství slabých, okem nerozlišitelných hvězd, které splývají do zdánlivě spojitého útvaru. V druhém významu se tento pojem často zobecňuje a jako Mléčnou dráhu (angl. Milky Way) označujeme naši mateřskou Galaxii. V tomto případě jde o druhého největšího člena Místní skupiny galaxií (větší je už jen galaxie v Andromedě).

Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou s průměrem disku kolem 92 000 světlených let (přibližně 9 × 1017 km) a tloušťkou disku jen asi 3 130 světelných let. Poměrem by se tedy disk naší Galaxie dal přirovnat ke zvětšenině kompaktního disku. V disku Galaxie se nacházejí především mladší hvězdy, otevřené hvězdokupy a mlhoviny. Galaktický disk je obklopen řídkým kulovým halem s průměrem přes 130 000 světlených let, v němž se nacházejí zejména staré hvězdy koncentrované v kulových hvězdokupách. Celková hmotnost Galaxie se odhaduje na 3–6 bilionů Sluncí, přičemž na diskovou část připadá hmotnost pouhých 400 miliard Sluncí.

• Zdroj fotografií: NASA, Wikipedie