Záhady vesmíru: Kam až dohlédne Hubbleův teleskop?

30.03.2014 - Michal Švanda

Hubble deep field, česky Hubbleovo hluboké pole, je snímek velmi malé oblasti v souhvězdí Velké medvědice pořízený Hubbleovým vesmírným dalekohledem (HST) v prosinci 1995 s celkovou expoziční dobou 34 až 42 hodin v závislosti na použitém filtru. Zabírané zorné pole je tak malé, že je na něm zachyceno jen několik hvězd Mléčné dráhy a asi tři tisíce vzdálených galaxií. Snímek je sondou do dávného vesmíru a na jeho základě bylo publikováno přes čtyři sta vědeckých prací.

Hubbleův dalekohled následně pořídil Jižní hluboké pole pro potvrzení kosmologického principu (že vesmír je ve velkých vzdálenostech všude stejný) a po výměně zobrazovacích kamer i Hubbleovo ultrahluboké pole v roce 2004. Na snímku bylo spočítáno přes deset tisíc galaxií, z nichž u některých pohlížíme třináct miliard let do minulosti.

V roce 2012 se HST zaměřil pouze na malou část ultrahlubokého pole, kterou exponoval s celkovou expoziční dobou 23 dní. Některé galaxie na tomto snímku zobrazují vesmír pouhých čtyři sta milionů let po Velkém třesku. Hubbleova hluboká pole přinášejí jedinečné informace o mladém vesmíru, jež je možné přímo konfrontovat s kosmologickými modely.