Záhady vesmíru: Může být nejjasnější objekt ve vesmíru černá díra?

07.10.2013 - Michal Švanda

Ačkoliv to zní jakkoliv nepravděpodobně, nejjasnějšími objekty vesmíru jsou v podstatě černé díry. Jenže ne ty „mrtvé“...

Zdaleka nejjasnějšími objekty ve vesmíru jsou kvazary. Název kvazar (angl. quasar, což je akronym pro QUASi-stellAR radio source) označuje vesmírný objekt s výrazným rudým posuvem spektra (tedy objekt, který je velmi daleko), jenž v dalekohledu vypadá jako bodový objekt (jako hvězda). Pravděpodobně se jedná o aktivní jádra velmi starých galaxií, v jejichž středu se nachází supermasivní černá díra, na niž dopadá velké množství hmoty. Ta obíhá černou díru v masivním akrečním disku, kde se zahřívá a vyzařuje ve všech oblastech spektra.

Odhaduje se, že kvazar vyzařuje do svého okolí až 1040 W energie, což odpovídá 3×1013 sluneční svítivosti – supermasivní černá díra tak musí zkonzumovat hmotu ekvivalentu deseti sluncí za rok, aby tuto svítivost dlouhodobě udržela. A to zřejmě není nemožné. Nejjasnější známé kvazary pravděpodobně konzumují ještě o dva řády více hmoty, tedy ekvivalent 600 zemí za minutu. Svítivost kvazarů se odvíjí od změn v jejich těsném okolí (záleží tak na množství hmoty, které právě konzumují). Ještě dodejme, že kvazary byly objeveny již v prvních rádiových mapách oblohy (dnes jich známe na šedesát tisíc) a jsou zdroji i krátkovlnného (rentgenového) záření.

• Zdroj fotografií: Yale Scientific